Днес кросоувърите са най-популярните пътнически транспортни средства, макар мнозина да ги смятат за някакъв парадокс, защото, според тях, самите кросоувъри са безсмислено нещо. Те са по-тежки, по-скъпи, по-бавни от подобни по размер седани или купета и обикновено също толкова безпомощни на неравен терен, без да дават предимствата на истинските всъдеходи.
Реално погледнато обаче, кросоувърите предоставят на хората определен баланс от качества, като по-висок просвет или увеличен вътрешен обем, като същевременно остават удобни за ежедневна употреба. Следователно логиката на общата им популярност не е трудна за разбиране.
Най-популярни са кросоувърите от среден клас - Toyota RAV4, Skoda Kodiaq, Vw Tiguan и т.н. Виждаме стотици от тях и много подобни по пътищата, както у нас, така и в Европа и света. Поради тази причина ние направихме една класация на SUV-тата със среден размер, като изключихме много скъпите модели, като Porsche Macan, например. Представяме ви най-сполучливите, според нас, кросоувъри, които се предлагат на пазара днес.
Honda CR-V
Въпреки смяната на поколението, двигателите в новата Honda CR-V останаха същите, а именно две опции за избор: 1.5-литров турбомотор със 193 конски сили и 2.0-литров двигател с хибридна инсталация и със системна мощност 215 к.с. В същото време трансмисията е автоматична CVT от типа "вариатор" - може би най-значимият минус на този модел като цяло. С течение на времето изглежда, че трябва да се появи и чисто електрическа версия. Това, което се промени, е подходът към кросоувър стила. Сега акцентът е изместен към правилни пропорции, чисти линии, лекота на дизайна. Минималистичният интериор само подчертава това изображение.
Nissan X-Trail
Новото поколение на Nissan X-Trail отиде малко по-далеч. Факт е, че в допълнение към 2.5-литровия 4-цилиндров бензинов двигател със същия прословут "вариатор", той се предлага и с иновативната хибридна система Nissan e-Power. Базиран е на 1.5-литров бензинов двигател, който обаче по никакъв начин не задвижва директно колелата. Той зарежда с енергия електрическата батерия, тоест работи като генератор. Можете да си представите колко по-икономична и по-тиха е подобна система от обикновените автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Mazda CX-60
Mazda достигна най-високото ниво със своя СХ-60. Тук японците решиха да заложат на качествата на шофиране и традиционните ценности - водещо задно предаване, избор както на бензинови, така и на дизелови двигатели и нещо повече - налични са редови 6-цилиндрови двигатели! В базата е 2.5-литров бензинов двигател + електрически мотор със системна мощност 328 к.с. Ускорението до 100 км/ч отнема 5.8 секунди. В същото време plug-in хибридът може да измине 60 км на електричество и изразходва средно само 1.5 л/100 км. Има два шестцилиндрови агрегата: бензинов 3.0 турбо (400 к.с.) и дизелов 3.3 (231-254 к.с.).
Audi Q5
Audi Q5 съчетава най-добрите качества: безупречно направен интериор, насищане с модерни технологии, собствена система за задвижване на четирите колела Quattro, богат избор от двигатели. Базовата версия за европейските пазари е с 2.0-литров дизел с 204 к.с. Електрификацията представлява 12-волтова мека хибридна система, която възстановява енергията в батерията по време на спиране и позволява да заглушите двигателя по време на движение по инерция и също така стартира системата Start/Stop при скорост от 22 км/ч. Този двигател ускорява кросоувъра до 100 км/ч за 7.6 секунди. В допълнение към основния силов тракт за кросоувъра се предлагат 3.0-литров дизелов V6, два форсирани 2.0-литрови TFSI бензинови двигатели, както и хибридни версии (2.0) с мощност от 299 или 367 к.с.
BMW X3
Можете наистина да почувствате какво означава понятието „нещо от премиум клас“, като седнете в BMW X3. Това е сериозна кола: "зряла" агрегатна база, идеална ергономичност на интериора, широка гама от двигатели, "чистокръвно" качество на возията. X3, освен това, има "купеподобна" вариация X4, а топ вариантът X3 M е безпрецедентно мощен и динамичен. Налична е и модификация iX3 - тоест електрически автомобил. Характеристики на последния са: 6.8 сек до 100 км/ч и пробег от 460 км според цикъла WLTP.
Mercedes-Benz GLC
Това е най-популярният модел на марката по отношение на глобалните продажби. Ако не вземем предвид безсмислената версия на GLC63 AMG с V8 4.0 мотор, тогава всички GLC кросоувъри са оборудвани с 2.0-литрови двигатели. Бензин в два варианта на форсиране 197 и 258 к.с. и дизелови двигатели с мощност 163, 194 и 245 к.с. Скоростната кутия е автоматична хидротрансформатор 9G-Tronic и е най-добрата в сегмента. GLC е в състояние да подкупи всеки с интериора си. Има чара на предишното поколение на Mercedes, с плавни линии и плоски повърхности. Уютно, луксозно, стилно. А да не забрявяме, че и Mercedes имат чисто електрическа версия EQC, макар и с различен външен вид.