Отидете към основна версия

24 725 0

Каква е разликата между 4х4 системите (ЧАСТ II - постоянно 4×4)

  • awd-
  • 4wd-
  • 4x4

Системите за задвижване на всички колела са различни. Как се държат на пътя?

ЧАСТ I - 4WD

На вторичния пазар има огромен брой автомобили с различни системи за задвижване на всички колела. Всички те имат различен дизайн и надеждност. Как се различават една от друга и кои системи е по-добре да игнорирате?

Постоянно задвижване на всички колела 4×4


Необходими са механични диференциали за задвижване на всички колела при високи скорости през цялото време . Те са създадени, за да "развържат" двата задвижващи моста и да позволят на валовете да се въртят с различни ъглови скорости. В този случай автомобилът ще запази отлично управление, а трансмисията ще бъде пощадена от нежелани натоварвания.

Диференциалът също позволява да намалите радиуса на завиване, тъй като дава възможност на колелата да се въртят независимо едно от друго. На правите участъци въртенето на осите се изравнява и когато се добави газ, тягата се появява отново и на двата моста.

По принцип диференциалите са незаменими на сухи и твърди настилки на павирани пътища, но на офроуд пречат. Ако свойствата на сцепление на повърхността са недостатъчни, тогава диференциалът прехвърля сцеплението към най-малко натовареното колело. В резултат на това в снежна преспа или в кална киша едно колело се плъзга и плъзга, докато останалите стоят неподвижни.

За да карате извън пътя, диференциалите трябва да са с възможност за блокиране. За целта при някои се използва механичен лост, който твърдо фиксира валовете, а след това предният мост започва да помага. А при някои автомобили с повишена проходимост диференциалът се блокира автоматично - с помощта на механично устройство, като на старото Audi Quattro, или с помощта на електронно управлявани съединители, като при BMW.

ЧАСТ III - AWD


Свързани новини