16 Декември, 2022 10:57 33 025 20

Каква е разликата между 4х4 системите (ЧАСТ III - AWD)

  • 4x4-
  • awd-
  • 4wd

Системите за задвижване на всички колела са различни. Как се държат на пътя?

Каква е разликата между 4х4 системите (ЧАСТ III - AWD) - 1

ЧАСТ II - постоянно 4×4

На вторичния пазар има огромен брой автомобили с различни системи за задвижване на всички колела. Всички те имат различен дизайн и надеждност. Как се различават една от друга и кои системи е по-добре да игнорирате?

AWD (All-wheel drive)

Каква е разликата между 4х4 системите (ЧАСТ III - AWD)


С развитието на електрониката инженерите подобриха системата за задвижване на всички колела. За коли с напречен двигател е разработен нов тип plug-in трансмисия, където електронна муфа е отговорна за предаването на въртящия момент между осите. Това означава, че при стандартни условия на шофиране по-голямата част от въртящия момент се предава към предната ос, а при приплъзване част от тягата се прехвърля назад.

Електронната муфа се затваря неподвижно по команда от управляващия блок. Съединителят може да дозира въртящия момент в диапазона от 0 до 100%. При някои конструкции блокирането се извършва с помощта на електрическа тяга или хидравлика.

Този тип трансмисии имат предимството, че са много по-евтини от системите за постоянно задвижване на всички колела, но осигуряват същата функционалност. Този тип съединител се задейства за 150 милисекунди, когато се появи приплъзване на предния мост. При някои коли съединителят винаги е леко затворен, поради което част от момента постоянно отива към задната ос.

Има електромагнитни и хидравлични муфи. Когато избирате кросоувър със задвижване на всички колела със съединител, най-добре е да дадете предпочитание на хидравликата. Той е по-надежден и почти не прегрява при пътуване извън пътя. Например, автомобилите със задвижване на четирите колела Volkswagen, Audi, Land Rover и Volvo използват хидравличен съединител Haldex.

Автомобилите с всички тези системи, които се предлагат на нашия пазар, можете да разгледате ТУК


Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 20 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Марио

    8 8 Отговор
    Кратички и добре обяснени материали. Поздравления на автора

    Коментиран от #2, #5, #6, #11

  • 2 Бангеев

    11 0 Отговор

    До коментар #1 от "Марио":

    Да, много хора, включително и аз не са наясно с разликите - те си викат колата е 4х4 , ама какво, как...

    Коментиран от #3

  • 3 Директора

    1 12 Отговор

    До коментар #2 от "Бангеев":

    А в края на краищата важно ли е?
    Освен за обща култура

    Коментиран от #4

  • 4 Ввв

    17 3 Отговор

    До коментар #3 от "Директора":

    Разбира се,че в важно,ако караш 90 процента от времето по асфалт,не ти трябва перманентно 4х4,ако си редовно по горите,тогава е друго
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Клипа

    9 0 Отговор

    До коментар #6 от "Вярно са картички":

    Ето го и клипа

    Коментиран от #10

  • 8 ха ха ха

    37 2 Отговор
    Колкото по-голям и мощен джип имате, толкова по-далече трябва да ходите да търсите трактор!
  • 9 ТРОШАЧА

    8 1 Отговор
    Мицубиши ,, Делика невероятно проходим не джип а доста дълъг ван !? Учудващо направо !
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Гост

    29 1 Отговор
    Темата с диференциалите е повърхностно развита, а е така важна.
    Двата типа диференциали са междуколесен и междуосев(често наричан централен). Междуколесните се монтират между ляво и дясно колело на съответния мост и служат за компенсация в завой на разликата в пътя, който изминава ляво и дясно колело. Състои се от касета с движеша се лява и дясна част, а магията на диференциала става посредством сателитни зъбни колела. Върху едната част на касетата се монтирана короната, която се задвижва чрез хипоидна зъбна предавка и карданен вал. Всички коли с цял мост имат междуколесни диференциали. Междуосеви диференциали се монтират при перманентно 4х4 (например Нива). Те целят да компенсират натоварванията в трансмисията в завой, когато предния мост изминава по-голямо разстояние от задния. 4х4, което се включва принудително (on-demand), няма междуосев диференциал (например Уаз). Диференциали се блокират само при хлъзгави настилки и ниска скорост, иначе има голям шанс да счупите я раздатка, я СК, я корона или пиньон. Дал съм пример с руски коли, не защото съм руски трол или пък ги харесвам чак толкова(напротив ), а защото конструкциите им са добре познати в България и най-лесно може да се осмисли написаното.

    Коментиран от #13, #14, #15

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Трън

    12 1 Отговор

    До коментар #12 от "Гост":

    Грешиш приятел. Нивите по нищо не се различават от УАЗ в принципа, де. Междуосеви диференциали наистина имат само постоянно включените 4х4. Например Субару, Ауди куатро(не става въпрос за Q сериите те са с халдекс) и т.н. Междуосевите диференциали обикновено са с повишено триене. Торсен диференциали. Автора е пропуснал да обясни, че само 4WD са автомобили с повишена проходимост. 4х4 са за да се повиши сцеплението , стабилноста на автомобила, а АWD са за да можеш да се качиш на тротоара, примерно.

    Коментиран от #16

  • 15 Чудесен коментар

    4 2 Отговор

    До коментар #12 от "Гост":

    Вероятно както и на тебе, така и не останалите които се интересуват от темата ще им е интересно да изгледат клипа от коментар 7.

    Там е описана цялата история на четири по четири задвижванията, както разликите между тях с предимствата и недостатъците им.

    Може да пропуснете първите пет минути реклама на тесла тв и да минете направо по същество.
  • 16 Гост

    19 0 Отговор

    До коментар #14 от "Трън":

    Целта ми не беше да сравнявам Нива и Уаз. Имал съм Уаз, тунинговал съм Уаз. Нива само съм карал. Неправилно е да твърдиш, че не се различават по нищо. Уаз-ът се движи на заден мост и принудително се включва при нужда предния мост посредством лост от раздадъчната кутия. Там нямаш междуосев диференциал т.е имаш твърда връзка между предния и задния мост посредством двата кардана (преден и заден) и раздадъчната кутия. Нивата е перманетно 4х4 т.е не можеш да включваш и изключваш мостове. Нивата има междуосев диференциал, който се помещава в раздатъчната кутия и който се блокира механично при нужда посредством един от двата малки лоста. Често неразбирането на видовете 4х4 конструкции и как се експлоатират те, води то тежки механични повреди. Оттам и митове като например колко били трошливи. Съвременните автомобили значително опростяват боравенето с 4х4 системи посредством електроники, соленоиди и различни видове автоматизации, като целят елинирането на човешките грешки и следователно тежки механични повреди от неправилно боравене. Не бъркай диференциал и съединители с повишено триене. Това са различни възли с различни задачи.

    Коментиран от #17

  • 17 ТИРбушон

    5 3 Отговор

    До коментар #16 от "Гост":

    Стария рейндж ровър беше постоянно зацепен и харчеше безумно много. Разбирай под 15 на сто не слиза. От друга гледна точка за 6 години притежание лексуса ми е включвал 4х4 или два пъти или по-малко. Само казвам, че ако не живееш в планината 4х4 постоянно зацепен е абсолютна лудост.
  • 18 хехехе

    5 0 Отговор
    автора случайно да е чувал за 4WD на Subaru появил се през 1973 г.
    тук все куци статии от не дочели автори
  • 19 Джуган

    3 0 Отговор
    След прочитане на статиите, които разбира ще се смее, а които не разбира ще остане още по-объркан
  • 20 Проходим

    0 1 Отговор
    Чехите получиха първите 15 немски танкове похода започва.