Отидете към основна версия

33 022 20

Каква е разликата между 4х4 системите (ЧАСТ III - AWD)

  • 4x4-
  • awd-
  • 4wd

Системите за задвижване на всички колела са различни. Как се държат на пътя?

ЧАСТ II - постоянно 4×4

На вторичния пазар има огромен брой автомобили с различни системи за задвижване на всички колела. Всички те имат различен дизайн и надеждност. Как се различават една от друга и кои системи е по-добре да игнорирате?

AWD (All-wheel drive)


С развитието на електрониката инженерите подобриха системата за задвижване на всички колела. За коли с напречен двигател е разработен нов тип plug-in трансмисия, където електронна муфа е отговорна за предаването на въртящия момент между осите. Това означава, че при стандартни условия на шофиране по-голямата част от въртящия момент се предава към предната ос, а при приплъзване част от тягата се прехвърля назад.

Електронната муфа се затваря неподвижно по команда от управляващия блок. Съединителят може да дозира въртящия момент в диапазона от 0 до 100%. При някои конструкции блокирането се извършва с помощта на електрическа тяга или хидравлика.

Този тип трансмисии имат предимството, че са много по-евтини от системите за постоянно задвижване на всички колела, но осигуряват същата функционалност. Този тип съединител се задейства за 150 милисекунди, когато се появи приплъзване на предния мост. При някои коли съединителят винаги е леко затворен, поради което част от момента постоянно отива към задната ос.

Има електромагнитни и хидравлични муфи. Когато избирате кросоувър със задвижване на всички колела със съединител, най-добре е да дадете предпочитание на хидравликата. Той е по-надежден и почти не прегрява при пътуване извън пътя. Например, автомобилите със задвижване на четирите колела Volkswagen, Audi, Land Rover и Volvo използват хидравличен съединител Haldex.

Автомобилите с всички тези системи, които се предлагат на нашия пазар, можете да разгледате ТУК

Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 20 гласа.

Свързани новини