Отидете към основна версия

2 Април, 2023 15:22, обновена 2 Април, 2023 15:22 66 915 59

Тествахме Mazda CX-60 - единствената кола с нов дизел, при това шестак

  • mazda-
  • cx-60-
  • тест

Жирона, Испания. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.

Докато всички европейски марки спряха да разработват нови дизелови двигатели и насочиха всичките си усилия към електромобилите, японците от Mazda поеха в съвсем различна посока, разработвайки голям шестцилиндров дизелов двигател за своя нов флагман. Става дума за Mazda CX-60 diesel, която имахме възможността първи да тестваме в Испания. Основното, което ни направи впечатление е, че това е изключително динамичен и същевременно икономичен двигател, готов да покрие невъзможните норми на стандарта Евро 7. Ето и впечатленията ни от модела.

Със своя уникален редови шестцилиндров дизелов двигател, големият SUV Mazda CX-60 показва добър темперамент, но също така рекордно нисък разход на гориво, което за феновете на жанра "дизел", а и за нас, е доста обнадеждаващо. Пускането на голям дизелов SUV през 2023 година, който освен това е шестцилиндров, е доста смела крачка от страна на японците. Питаме се: Това ли е правилният момент?

Поне в Европа, където тази моторизация е заплашена от забрана в определени градове, този ход изглежда абсурден, но не така смятат японците. Mazda разчита на опита си като производител на двигатели - често противно на тенденциите - за да предложи дизел с рекордна икономия на гориво, който отговаря на най-строгите екологични изисквания и който определено може да промени играта в автомобилната индустрия.

Редови шестцилиндров дизелов двигател

А дизеловите двигатели, които пристигат тази година под капака на Mazda CX-60, след plug-in хибрида, са два или по-точно казано - с две мощностни характеристики. D200 доставя 200 к.с. към задните колела, докато D254 разполага с 254 к.с. и предава момента на всички колела. Във версията D200 цифрите са забележителни за SUV с такива размери: 5 л/100 км разход от едва 130 г/км CO2. При по-мощната версия разходът се увеличава едва с половин литър на сто километра пробег, което също е забележително. За сравнение ще кажем, че четирицилиндровият дизелов двигател на Stelantis например, разполагащ с мощ от само 130 к.с. отделя 143 г/км CO2.

За да постигне тези цифри, дизеловата Mazda CX-60 е оборудвана с изцяло новия шестцилиндров мотор Mazda 3.3 e-Skyactiv-D. Последовател на „правилното оразмеряване“, т.е. идеята за регулиране на работния обем, който да се използва за оптимизиране на производителността, марката е избрала много точно кубатура от 3283 см3. Работата с възпламеняването на горивната смес също е различна, като дозирането става последователно на пет впръсквания.

Освен това двигателят впечатлява и със специфична форма на главата на буталото, както и на горивната камера, а "присаждането" на 48-волтова микрохибридизация (мек хибрид) и осемстепенната автоматична скоростна кутия без конвертор допринасят за ефективността, като същевременно осигуряват солиден въртящ момент от 550 Нм. С други думи този агрегат харчи между пет и шест литра на сто километра, има предостатъчно тяга и при скорост на автомобила от 100 км/ч работи на 1500 об/мин.

Ходови характеристики

Когато се приведе двигателят в действие, усещането е за истински автомобил от една вече отминала епоха. От самото начало шумът на дизела се чува ясно, но само ако сте отвън или с отворени прозорци, защото японците са работили доста усилено и над шумоизолацията на автомобила. Осемстепенната автоматична скоростна кутия пък осигурява плавно и почти неусетна превключване на предавките. Дизеловото SUV на Mazda е уникален "магистрален играч", където големите му размери са по-лесни за разбиране и преди всичко, където неговият шестцилиндров мотор може да се изрази напълно. Гъвкав в долната част на оборотомера, двигателят придружава повишаващите се обороти си с много приглушен звук.

Тук няма да усетите "ритник в задника", както при plug-in хибридната версия, но 245-те к.с. предлагат дълга и солидна тяга. Кутията реагира по подходящ начин на превключване на по-висока предавка, а микрохибридизацията изглажда малките прекъсвания на двигателя. За носталгично настроените по шестцилиндрови дизели (а и не само), които основната премиум конкуренция изостави ( Audi Q5 и Mercedes GLC), този CX-60 е отлично предложение.

Недостатъци

Естествено и този автомобил, както всички други, си има своите недостатъци. Шасито например не е много динамично, а тежестта на колата се усеща в завоите. Но CX-60 е забавен за шофиране, когато го приемете такъв, какъвто е: луксозен кросоувър, създаден за пътуване и за семейството. Mazda все пак можеше да се погрижи малко повече за возията. При този тип автомобили очакваме гладко придвижване на пътя, което тук не е така. Окачването отскача твърде много, когато пътят е осеян с дупки, а кренът на каросерията в по-остри завои е доста изразен.

Но тези недостатъци, могат да се охарактеризират, като "бели кахъри", защото този дизелов CX-60 спазва обещанията си по отношение на консумацията. При първата отсечка из околностите на Барселона и Жирона, която бе с дължина от около 150 км, карайки с максимално разрешената скорост и по магистрала, и по извънградски пътища, при това без особена загриженост за екологичното шофиране, компютърът показа забележителните 5.3 л/100 км. Все едно караш компактен дизел, а тук говорим за по-мощната версия - 245 коня и AWD задвижване.

Интериор

Що се отнася до салона на колата, той освен, че е изключително добре обезшумен, впечатлява с качествени и скъпо изглеждащи материали. Японците явно не се влияят много от новата псевдо-еко мода и тук са си налични добре познатите ни луксозни атрибути като качествена естествена кожа и истинско дърво. Иначе дизайнът на арматурното табло на CX-60 остава в духа на този на CX-5. Сглобката е добре изпълнена, а Mazda предлага няколко доста различни "атмосфери" за купето. И най-хубавото - болшинството бутони не са сензорни.

Цена

Накрая стигаме до цената. Няма нужда да търсите дълго, няма пряк конкурент на дизеловото CX-60 . А неговата конкурентна цена в този премиум сегмент (от 87 190 до 108 290 лв. с ДДС) , в крайна сметка е убедителна сама по себе си. И ако парите ви се струват много, то проверете ценовите листи на останалите подобни кросоувъри. За съжаление, в днешно време хубави (и не толкова хубави) евтини коли вече не се предлагат.

Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 98 гласа.

Свързани новини