През 2023 г. производството и износът на автомобили в Китай достигнаха рекордни нива, тъй като вътрешният пазар се възстановява, а китайските производители запълват празнината, оставена от западните компании, които напускат Русия. Китайската асоциация на автомобилните производители съобщи, че са произведени 30,16 млн. автомобила, като доставките на едро, включително доставките за дилъри, са достигнали 30 млн.
Чен Шихуа, заместник-генерален секретар на CAAM, отбеляза, че ценовите отстъпки са повлияли на пазара, но възстановяването на потреблението на автомобили продължава. Към края на годината пазарът на автомобили надхвърли очакванията, като постави нови рекорди в производството и обемите на едро.
Русия се очертава като водеща дестинация за китайския износ на автомобили през 2023 г., получавайки над 841 000 автомобила през първите 11 месеца, което е повече от два пъти повече от броя, изпратен в Мексико, заемащо второ място. Китайските автомобилопроизводители се възползваха от напускането на компании като Volkswagen Group и Toyota, които се изтеглиха след нахлуването на Русия в Украйна през 2022 г.
Въпреки това пред стремежа на Китай за износ се очертават предизвикателства през следващата година. Не се очаква подемът от Русия да се повтори, като се има предвид стабилизирането на местния пазар. Освен това Европейският съюз започна антисубсидийно разследване на китайските електромобили, а някои държави, включително САЩ, обмислят повишаване на вносните мита, както заяви Сю Хайдун, заместник-главен инженер на CAAM.
SAIC запази позицията си на най-голям износител на автомобили в Китай, а Chery зае второто място, подкрепена от доставките си за Русия. Geely и Changan са третият и четвъртият най-голям износител, според CAAM.