Компанията Hertz, специализирана в отдаването на леки автомобили под наем, вече "изгоря" със закупуването на голяма партида електрически автомобили, тъй като те се оказаха значително по-скъпи за ремонт след авария, въпреки че номиналните им експлоатационни разходи бяха ниски.
Анализаторите на Gartner обаче очакват сериозно поевтиняване на производството на електрическите автомобили и според тях електромобилите ще станат по-евтини от колите с двигатели с вътрешно горене още преди края на 2027 година.
Това обаче важи за цената на колата, но що се отнася до ремонтните дейности, то очакванията са, че средната цена на застрахователен ремонт на такива автомобили ще бъде с 30% по-висока. Друга прогноза на Gartner споменава възможността от фалит на 15% от производителите на електрически превозни средства, създадени през последното десетилетие.
Според Gartner, амбициозните нови играчи на пазара на електрически превозни средства сега търсят начини за оптимизиране на производството, като разработване на нови архитектури или преминаване към леене под налягане на големи части на каросерията, за да получат конкурентно предимство пред традиционните производители на автомобили. Рано или късно това неизбежно ще доведе до консолидация на пазара.
Още през 2027 г., според анализаторите на Gartner, средната електрическа кола ще струва по-малко за производство от сравнима кола с двигател с вътрешно горене. В същото време през следващите години производствените разходи за електрически автомобили ще намаляват по-бързо от разходите за тягови батерии. Поради тази причина ремонтните дейности, свързани с повреда на батерията при пътен инцидент, ще струват много.
Средно разходите за ремонт на електрически автомобил след тежка авария ще бъдат с 30% по-високи от тези на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Такива застрахователни случаи по-често ще водят до т.нар. "тотал щета". Това ще се прояви и на пазара на застрахователни услуги: както с увеличаването на цената на полиците, така и с желанието на някои участници да се откажат от застраховането на определени модели електрически автомобили.
Развитието на пазара на електрически превозни средства също ще бъде отрицателно повлияно от неизбежния отказ на правителствата на някои страни да субсидират продажбата на такива превозни средства. Пазарът ще навлезе във фаза, която ще включва оцеляването на най-силните.
Според представители на Gartner тази година ще бъдат продадени 18.4 милиона електрически коли, а през следващата - около 20.6 милиона. Оцеляването на много производители на електромобили ще зависи от способността им бързо да се адаптират към търсенето на клиентите.