Диктатурите в Москва и Пекин се разбират блестящо, поне на икономическо ниво. Китайската автомобилна индустрия, която се разширява в Европа, също прави сериозен бизнес в Русия. Сега вече и в бивш завод на Mercedes.
През 2019 година всичко все още беше "слънчево" за Mercedes в Русия. "Нова глава в историята на компанията в Русия" ще бъде отворена, каза тогавашният шеф на Daimler Дитер Цетше при откриването на новия автомобилен завод край Москва.
Тези времена, разбира се, свършиха. След началото на войната в Украйна Mercedes не само се оттегли от Русия , но и прекъсна всички връзки с дилърите си. Вече не можете да получавате автомобили, резервни части или софтуерни актуализации за клиенти или дилъри в Русия, поне не законно.
Mercedes напусна Русия, но дойдоха китайците
След преустановяване на дейността на Mercedes в Русия, сега се очаква автомобили отново да започнат да излизат от поточната линия на бившия завод на Mercedes в района Солнечногорск близо до Москва. Това съобщава руската информационна агенция "ТАСС" , позовавайки се на губернатора на региона Андрей Воробьов, който твърди, „че производството ще стартира още през месец май, тази година.
Но сега там ще се произвеждат китайски коли. По информация на focus.de, губернаторът Воробьов самодоволно се подиграл на Mercedes в телевизионно интервю: Той бил сигурен, че качеството на китайските автомобили, произведени в бившия завод на Mercedes, няма да бъде „по никакъв начин по-лошо“.
Все още не е обявено официално кой производител ще поеме завода на Mercedes. Добре информираният блог „Mercedes-Fans.de“ обаче съобщи, че това е компанията Chery. „Предвижда се автомобилите направени в завода на Mercedes с марка Chery да бъдат пуснати на пазара през първата половина на 2024 година.
Европейска производствена база се вписва добре в китайските планове“, се казва в блога. А някои от китайските производители, които също се наместват в ЕС с нови заводи - в Унгария (BYD) или Испания (Chery), например, правят блестящ бизнес с Русия. Останалите приятелски настроени към Русия китайски производители също започват инвазията си в Европа.
Предишните големи пазарни дялове на VW , Hyundai, Ford, Renault и т.н. бяха заграбени не само от най-големия руски автомобилен производител Lada, но и от китайците, като това се случи само за две години. Въпреки че руският пазар на автомобили все още работи на ниско ниво (1,1 милиона единици през 2023 г.), почти всяка втора кола, продадена в Русия миналата година, е била китайска.
Ето и кои китайски производители, наред с други, правят най-добър бизнес с Русия: (по информация на китайската новинарска служба Yicai Global) :
Geely - акционер в Mercedes и собственик на Volvo - продава различни модели в Русия с общо над 84 000 автомобила през 2023 година.
Chery : Популярността на производителя нараства със SUV модели като Tiggo. А въпреки бизнеса си с Русия, който е санкциониран от ЕС, Chery получава огромни суми финансиране за изграждането на нов автомобилен завод в Испания. В Германия производителят Chery стои зад марките Omoda и Jaecoo.
Great Wall : С повече от 138 000 автомобила, Great Wall преживява особено силен растеж в Русия. Особено популярни са джиповете на марката Haval. Марката Ora с електрическия малък автомобил “Funky Cat” също принадлежи на Great Wall Group - и се продава в Европа, включително и у нас.
Китайците се разширяват и в Русия, и в Европа
Между другото, бизнесът на китайците с Русия няма никакви последствия за тяхната експанзия в Европа. Европейските производители могат само да гледат това. Руският пазар наистина е доста незначителен в сравнение с този на ЕС, САЩ или Китай.
Въпреки това европейските производители трябваше да отпишат инвестиции за милиони. Renault Group беше засегната особено тежко, защото дълго време работеше с руския автомобилен гигант AвтоВАЗ (Lada). През 2022 г. Renault заяви загуба от 700 милиона евро поради оттеглянето си от Русия.