Лошите пътища влияят негативно на функционалността на много части и системи на автомобила, но най-много страда окачването. Ето защо собствениците на автомобили често се сблъскват с нужда от подмяна на части по него.
Шарнирни болкове, тихи блокове или наричани в разговорния език селенови втулки, пружини, амортисьори... всички те могат да бъдат повредени заради състоянието на пътищата ни.
Всъщност системата за абсорбиране на удари в автомобила поема най-голямата част от натоварването при всеки удар – било то дупка или неравност. Най-честите случаи за повреда на окачването са свързани със случаи, когато износени или некачествени сферични шарнири буквално се разпадат в сериозна дупка.
Дори и да не се счупят изведнъж, шарнирните болтове, биалетките и тампоните се деформират постепенно от редовно каране по лоши пътища. В допълнение, кормилната система също може да се повреди и могат да възникнат проблеми с кормилната рейка, кормилната щанга и накрайниците.
Тези елементи са особено чувствителни към силни удари. Гумите обаче са първите, които усещат различни препятствия по пътя, така че техният експлоатационен живот също намалява много бързо поради лошите ни пътища.
Поради честите влизания в дупки, ъглите на подравняване на колелата се губят и колата започва да се дърпа настрани. Налага се периодичен реглаж за сходимост на колелата. С други думи, заради състоянието на родната пътна мрежа, колите движещи се у нас са доста по-силно натоварени откъм окачване.
Спирачната система също страда от интензивно и често спиране заради дупки на пътя. Накладките се износват по-бързо, а спирачните дискове могат да прегреят и да се деформират. Това причинява биене при натискане на педала на спирачката и общата спирачна ефективност намалява.
Като цяло лошите пътища принуждават собствениците на автомобили да се движат шахматно за да избягват препятствията, а този стил на шофиране увеличава риска от злополука и в резултат на това се увеличава и вероятността от ремонт на каросерията.
Единственият съвет, който можем да ви дадем е, след дълго шофиране по пътища с лошо качество (а такива са голяма част от републиканската пътна мрежа), да се проверят шарнирните болтове, тихите блокове, пружините, амортисьорите и всички други части от окачването.