Отидете към основна версия

6 028 28

Тествахме до къде може да стигне с едно зареждане новия Ford Explorer

  • ford-
  • explorer-
  • тест

Още от проектирането си, електрическият SUV Ford Explorer има тясна връзка с Volkswagen ID.4, тъй като двата модела споделят една и съща платформа и, както се предполага, имат сходна целева аудитория. В резултат на това те често са сравнявани един с друг, но понеже ние сме карали и двата модела, смело можем да заявим, че в действителност тези два електромобила имат толкова разлики, колкото и прилики.

Като начало, новият Explorer се прави от Ford, а не от VW. Проектиран и конструиран в Европа за Европа, той се произвежда във фабриката на марката в Кьолн, която е произвела 18 милиона Ford-а от 1930 година насам, но сега, след преустройство за два милиарда евро, е специализиран завод за електромобили, захранван от възобновяема енергия и широко използващ роботи с изкуствен интелект.

Новият електрически Explorer вече е стъпи на родния пазар, а екипът ни реши да изпробва възможностите му. Принципно, както може би ви е добре известно, не сме от отявлените фенове на електромобили, не толкова заради все още несъвършената технология в тях, колкото заради недостатъчната инфраструктура и прекалено високите им цени. Въпреки това Explorer ни хареса, най-малкото защото стигнахме до морето без да спираме да зареждаме. Ето и по-конкретно за какво иде реч.

Екстериор

Explorer е стилизиран като модерен SUV, с нотки на по-големия неелектрически американски Explorer. Въпреки че тази кола има много общо под "кожата" си с ID. 4, външният вид е доста различен. Освен че изглежда по-грубовато в добрия смисъл на думата, той е с премахнати 120 мм от задния надвес, което му намалява донякъде багажното пространство, но в същото време гарантира, че е с ясно различен размер и различна форма от другия електромобил на "Синия овал" - Mustang Mach-E.

Спецификации

Можете да получите Explorer със задвижване на задните колела или задвижване на всички колела. Засега всички версии със задно предаване се таксуват като Extended Range, което означава 77kWh (нетна) батерия. Ще има и по-малка, с капацитет 52 kWh. Задното задвижване включва един електромотор, а задвижването на всички колела добавя преден ел. мотор, но и двете версии са с едностепенна скоростна кутия.

Официалните данни на WLTP показват, че автомобилът със задно задвижване с мощност 77 kWh може да измине 602 километра, а версията със задвижване на четирите колела или иначе казано AWD Premium, с най-голямата батерия 79 kWh, би следвало да измине 530 километра. Ние тествахме вариант със задно предаване и голяма батерия.

Двигателят на версията с разширен обхват със задно задвижване е с мощност 286 к.с. и може да ускори от 0 до 100 км/ч за 6.4 секунди. Системната мощност на вариантът с два електромотора е 340 к.с., като ускорението от място е малко по-добро - 5.3 секунди. Електрическият Explorer използва нови литиево-йонни NMC батерии с заявено време за зареждане от 28 минути от 10 до 80 процента за бърза зарядна станция.

Интериор

Влезете ли в Explorer и сте твърдо в територията на компактните семейни SUV-та. Ако търсите електромобилно превозно средство с повишена проходимост, вие определено сте на правилното място. Онези от вас, които са се докосвали до електрически Volkswagen няма как да не забележат приликите в някои от инструментите на таблото. Някои аспекти на купето изглеждат и се чувстват познати, но Ford, както вече споменахме, е направил промени и отвън, и отвътре.

Салонът впечатлява със свеж, модерен дизайн, насочен отвъд погледа на VW. Със своята технологична простота Explorer гледа към територията на Tesla/Hyundai/Kia. Колата е само няколко сантиметра по-дълга от Focus, но има доста повече пространство в кабината, което прилича повече на Mondeo или Kuga. Що се отнася до приборите на арматурното табло, там добро впечатление ни направи новия 14.6-инчов централен сензорен екран, който се мести във вертикална посока с цел оптимална видимост и в същото време разкрива малко пространство за вещи зад себе си.

Материалите са сравнително качествени, но не впечатляват с прекомерен лукс. Това, което е плюс е много добрата сглобка на детайлите в салона. Иначе, подобно на братовчедите си от VW, Explorer идва с обширен набор от сензори и камери, които позволяват работа със системи за подпомагане, включително предупреждение за напречен трафик с активно спиране, интелигентен адаптивен круиз контрол и помощ за поддържане на лентата. Като цяло салонът е модерен, функционален и просторен, а багажник с своите малко над 400 литра е (да кажем) достатъчен.

Двигател и ходови характеристики

По-големите промени, и много добре дошли, са в начина, по който вози и се справя с управлението този автомобил. Нещата, които Ford модифицира, са все промени, водещи към по-добро: кормилното управление, амортисьорите, стабилизаторите. Нашият тестов автомобил с RWD се представи отлично и на магистрала, и в градски трафик, и по пътища с много завои. С други думи тази кола разполага с доста балансирана возия, която клони към мека, но без сериозни отклонения на купето в завои заради ниския си общ център на тежестта. Този Ford е далеч по-добре контролиран и с по-възнаграждаващо прецизно усещане за управление отколкото аналогът му от VW.

Но возията не е перфектна: без двигател с вътрешно горене и с уж подобрена шумоизолация (така твърдят от Ford), колата трудно заглушава звука идващ от пътя при магистрални скорости. Иначе аеродинамични шумове няма и като цяло човек се чувства доста комфортно. Но да се върнем на това с което започнахме. Стигна ли тази кола до морето без презареждане. Краткият и точен отговор е положителен, но има някои нюанси.

Първо пътувахме не до родното Черноморие, а до гръцкото Бяло море и по-конкретно от София до Солун, и второ - финиширахме с оставащ заряд за 76 километра, тоест "на магия". Пътят, който ви е добре известен е с дължина от 300 километра, като в началото по магистрала "Струма" карахме на ръба на позволеното - със 140 км/ч. Вторият етап, през "Кресна" до границата изминахме с нормална скорост (колкото позволява пътя), но от Кулата до Солун започнахме да пестим енергия. Стигна се до там, че накрая карахме зад камион (уж за по-добра аеродинамика) и със скорост от 70 км/ч. Но успяхме.

През това интересно пътуване разбрахме, че превключването на режимите на шофиране прави осезаема разлика в нивото на рекуперация на спирачната енергия. При нормално, когато вдигнете газта, колата забавя; в Спорт се забавя много; в Еко не толкова. Има и настройка "B" на късия селектор на скоростите на кормилната колона, която вкарва допълнително електричество в батерията.

Заключение и цена

В заключение ще кажем, че разходът по WLTP не е показателен, но това се отнася до всички електромобили, но от друга страна колата се чувства отлично. Това е "гладък" и удобен семеен SUV, без да е луксозен или прекалено изтънчен и спокойно изминаващ 250 километра без да икономисвате каквато и да била енергия. Explorer може да отстъпва малко по отношение на пространството в багажника, но се шофира по-приятно от повечето му преки конкуренти.

Защо Explorer, а не Mustang Mach-E, например? Explorer е малко по-висок, не толкова дълъг и с правилна SUV форма и оптимални размери за компактен автомобил с повишена проходимост, докато Mach-E е странен кросоувър (пони каша), което го прави по-скоро съперник на също толкова нелогичния ID. 5, въпреки че обективно всички се борят за приблизително еднакъв дял от пазара и са на едно и също ниво. Тук най-добрият вариант за нас (от гореизброените) е именно Explorer.

Но не трябва и много да го хвалим, поне докато не го сравмим с неговите корейски конкуренти. Но управляван изолирано, Explorer е много впечатляващ електромобил, който е добър за шофиране, интелигентен, добре оборудван и на конкурентна цена. Последната съвсем не е ниска и в момента започва от 105 700 лева за версията със задно и с удължен пробег Premium, която шофирахме. Базовият вариант обаче стартира от 85 900 лева, което предвид позиционирането му, е някъде под "златната среда".

Плюсове: Солиден външен вид, добра возия и управление, просторен салон
Недостатъци: Някои евтини на усещане материали в салона, по-скромен багажник, недобро шумоизолиране спрямо пътя при висока скорост.

Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 9 гласа.

Свързани новини