Китай ще постигне целта да продава основно електрически автомобили преди Запада. Още през следващата година "акумулаторните" автомобили ще заемат повече от половината от най-големия пазар в света. Такава прогноза дават UBS, HSBC, Morningstar и Wood Mackenzie, а синтезирана информация по темата дава Financial Times.
Според резултатите от миналата година китайците са купили 12 милиона електрически коли - с 20 процента повече от 2023 година. Ако тенденцията се запази, Китай ще успее да постигне „зелената“ цел по-рано от Европа и 10 години по-рано от планираното.
През 2020-а китайското правителство си постави за цел да увеличи пазарния дял на електрическите превозни средства до 50 процента до 2035 г. При сегашните темпове този крайъгълен камък ще бъде преминат още през 2025 година.
А до 2034-а продажбите на "акумулаторни" автомобили в Китай може да достигнат 18 милиона броя. Търсенето на автомобили с гориво, напротив, постепенно ще намалява и в същото време ще падне под границата от три милиона единици, прогнозират експерти.
Популярността на хибридите също нараства. През 2025-а обемът на продадените PHEV (plug-in хибриди) също ще постави рекорд, а през 2033 г. ще надхвърли шест милиона броя. Резултатът от традиционните бензиново-електрически автомобили се прогнозира на ниво от 730 хиляди до милион годишно.
Заедно с автомобилите с гориво, китайският пазар се губи от чуждестранни марки, тъй като китайците все повече предпочитат местни продукти. През 2024 година делът на чуждестранните автомобили е спаднал до едва 37 процента, в сравнение с 64 процента през 2020 година.
Бързият растеж на електрическите автомобили обаче рано или късно ще спре: прекомерният пробег ще доведе до ожесточена конкуренция и ценови войни, уверени са анализаторите. В резултат на това много марки могат да изчезнат.