Отидете към основна версия

22 833 16

Dacia-та на Николае Чаушеску

  • dacia-
  • 2000-
  • renault-
  • николае чаушеску

Тази година гордостта на румънското автомобилостроене Dacia чества юбилей. На парад в Букурещ преди 45 г. дефилира моделът 1300. Той е копие на Renault 12, смята се за една от най-модерните коли в социалистическия лагер и буквално качва народа на северната ни съседка на колела.



Под марката Dacia се произвежда и Renault 8, но до появата на Logan моделът 1300 си остава най-популярната румънска кола. Снет е от конвейерите чак през 2004 г., след като е подлаган на всевъзможни издевателства в опит за осъвременяване. Произведени са 1 959 730 екземпляра.

Макар и сполучлив автомобил, Dacia 1300 е прекалено скромна за номенклатурата. За нуждите на комунистическата аристокрация е разработена модификацията 1301 Lux Super с екстри като отопляемо задно стъкло, радио и луксозен салон.

Дори и най-специалното изпълнение на 1300 обаче не може да покрие стандартите на "най-равните сред равните" и особено на първия партиен и държавен ръководител Николае Чаушеску и съпругата му Елена. Диктаторът е известен с афинитета си към автомобилните творения на "загниващия капитализъм" и особено към американските лимузини.



Специално за нуждите на Секуритате и висшия ешелон на комунистическата партия се ражда моделът 2000. Както и останалата продукция на Dacia, автомобилът е копие на Renault. През 1979 г. французите са съгласяват да предоставят лиценза за най-големия си и скъп модел от онова време - R20/30 - за производството на ограничена серия с емблемата на румънското предприятие.

Чаушеску бе разстрелян преди 25 години, но уникалната му Dacia все още се намира в блестящо здраве. Автомобилът, който днес е собственост е на колекционера Овидиу Магуреану от Букурещ, бе показан на тазгодишния национален събор на марката в Брашов. Доколко изобщо е Dacia си личи по емблемата на волана, която не съвпада съвсем с тази на радиаторната решетка.



Най-луксозният румънски автомобил от онези години има 2.2-литров двигател с мощност 115 к.с., автоматична трансмисия и вдига 175 км/ч. Колата на Чаушеску е произведена през 1981 г., разполага с климатик, електрически пакет и круиз контрол.



Овидиу Магуреану е бивш личен шофьор на диктатора, но не се сдобива с уникалната Dacia по тази линия. Години след разстрела на сем. Чаушеску той вижда обява за продажбата на колата в интернет и веднага я купува.



През 1982-ра, година след рождената дата на суперлуксозната Dacia, румънският диктатор издава заповед за износа на огромна част от селскостопанската и индустриална продукция на страната в чужбина, за да покрие гигантските й дългове. Резултатът е болезнен дефицит на стоки от първа необходимост и драстичен спад в жизнения стандарт на румънците, което в крайна сметка води до революцията от 1989 г. и насилственото сваляне на комунистическия режим.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Mercedes-ът на Николае Чаушеску на търг

    След екзекуцията на бившия румънски президент Николае Чаушеску, която стана през 1989 година, цялото имущество на диктатора беше конфискувано. Една от ...
    28.03.2016
    18 095
    19