21 814 16

Dacia-та на Николае Чаушеску

  • dacia-
  • 2000-
  • renault-
  • николае чаушеску
Dacia-та на Николае Чаушеску - 1

Тази година гордостта на румънското автомобилостроене Dacia чества юбилей. На парад в Букурещ преди 45 г. дефилира моделът 1300. Той е копие на Renault 12, смята се за една от най-модерните коли в социалистическия лагер и буквално качва народа на северната ни съседка на колела.

Dacia-та на Николае Чаушеску



Под марката Dacia се произвежда и Renault 8, но до появата на Logan моделът 1300 си остава най-популярната румънска кола. Снет е от конвейерите чак през 2004 г., след като е подлаган на всевъзможни издевателства в опит за осъвременяване. Произведени са 1 959 730 екземпляра.

Макар и сполучлив автомобил, Dacia 1300 е прекалено скромна за номенклатурата. За нуждите на комунистическата аристокрация е разработена модификацията 1301 Lux Super с екстри като отопляемо задно стъкло, радио и луксозен салон.

Дори и най-специалното изпълнение на 1300 обаче не може да покрие стандартите на "най-равните сред равните" и особено на първия партиен и държавен ръководител Николае Чаушеску и съпругата му Елена. Диктаторът е известен с афинитета си към автомобилните творения на "загниващия капитализъм" и особено към американските лимузини.

Dacia-та на Николае Чаушеску



Специално за нуждите на Секуритате и висшия ешелон на комунистическата партия се ражда моделът 2000. Както и останалата продукция на Dacia, автомобилът е копие на Renault. През 1979 г. французите са съгласяват да предоставят лиценза за най-големия си и скъп модел от онова време - R20/30 - за производството на ограничена серия с емблемата на румънското предприятие.

Чаушеску бе разстрелян преди 25 години, но уникалната му Dacia все още се намира в блестящо здраве. Автомобилът, който днес е собственост е на колекционера Овидиу Магуреану от Букурещ, бе показан на тазгодишния национален събор на марката в Брашов. Доколко изобщо е Dacia си личи по емблемата на волана, която не съвпада съвсем с тази на радиаторната решетка.

Dacia-та на Николае Чаушеску



Най-луксозният румънски автомобил от онези години има 2.2-литров двигател с мощност 115 к.с., автоматична трансмисия и вдига 175 км/ч. Колата на Чаушеску е произведена през 1981 г., разполага с климатик, електрически пакет и круиз контрол.

Dacia-та на Николае Чаушеску



Овидиу Магуреану е бивш личен шофьор на диктатора, но не се сдобива с уникалната Dacia по тази линия. Години след разстрела на сем. Чаушеску той вижда обява за продажбата на колата в интернет и веднага я купува.

Dacia-та на Николае Чаушеску



През 1982-ра, година след рождената дата на суперлуксозната Dacia, румънският диктатор издава заповед за износа на огромна част от селскостопанската и индустриална продукция на страната в чужбина, за да покрие гигантските й дългове. Резултатът е болезнен дефицит на стоки от първа необходимост и драстичен спад в жизнения стандарт на румънците, което в крайна сметка води до революцията от 1989 г. и насилственото сваляне на комунистическия режим.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Mercedes-ът на Николае Чаушеску на търг
    Mercedes-ът на Николае Чаушеску на търг
    След екзекуцията на бившия румънски президент Николае Чаушеску, която стана през 1989 година, цялото имущество на диктатора беше конфискувано. Една от ...
    28.03.2016
    17 329
    19

Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Фанети Мазакура

    1 7 Отговор
    "година след рождената дата на суперлуксозната Dacia"
  • 2 Krasimir Somov

    6 5 Отговор
    Prez 60godini na minaliat vek RENO SGLOBAVA6E 8 i10 v BALGARIA NOZARADI TOGAVA6NIAT KOMONISTI4ESKI REJIM MARKATA SE OT TEGLA OT NA6IA PAZAR I OTIVAT V ROMANIA I IZAPO4VAT TAM PROIZVODSTVO KOETO PRODALJAVA DONESKA A BG.NI6O

    Коментиран от #5

  • 3 Симеон Тасев

    2 6 Отговор

    Коментиран от #4, #8

  • 4 mentra

    2 2 Отговор

    До коментар #3 от "Симеон Тасев":


  • 5 rosica kaleva

    4 2 Отговор

    До коментар #2 от "Krasimir Somov":

    Млади господине чул си нещо ,но нещо не си разбрал както трябва или не са ти го обяснили правелно. Нашата КОМ ПАРТИЯ започна да изнася автомобили за изтока на по-ниски цени от тези на завода РЕНО. Това е причината французите да си изтеглят производството.Затова си останах ме без автомобил.

    Коментиран от #6, #7

  • 6 Valko Dimitrov

    1 1 Отговор

    До коментар #5 от "rosica kaleva":

    Вие сте абсолютно прав.В България се произвеждаше още и Рено Алпин две модификации 1300 куб.см мотор и 1600 С с по големия мотор ,който се явяваше Рено 160 Гордини.Колите се казваха Рено БУЛГАР АЛПИН и струваше ново в Пловдив 13,000 лева.Представителя на Блканкар или тогавашния ЗАВОД в Пловдив е все още в Чикаго,но вече с гараж и кантори като частни още от онова време заграбени.
  • 7 Valko Dimitrov

    1 1 Отговор

    До коментар #5 от "rosica kaleva":

    Точно така съвсем правилно ,ние произвеждахме 4 вида рена Рено 8-Рено 10-Рено Булгар Алпин два модела 1300 +Булгар Алпин 1600 ЕС или Гранд туризъм.
    Булгар Алпин 1300 струваше 13,000 лева нова и бяха в цвят син металик.
  • 8 СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно

    5 2 Отговор

    До коментар #3 от "Симеон Тасев":

    Монка, нахрани ли прасето, кокошките...овошките прекопа ли ? Хайде, че работата на село никога не свършва !

    Коментиран от #10, #11, #12, #13

  • 9 Venci Yonov

    2 1 Отговор
  • 10 Симеон Тасев

    1 2 Отговор

    До коментар #8 от "СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно":

    като те гледам май ти си от село даже пишеш че си от село дай малко съвети как гледаш кокошките за който пишеш
  • 11 Симеон Тасев

    1 2 Отговор

    До коментар #8 от "СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно":

    а инче по темата по-жалко изпълнение няма дачия не е кола а дърво и такова си остава даже фолка е повече кола от това подобие
  • 12 Симеон Тасев

    0 2 Отговор

    До коментар #8 от "СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно":

    Dacia 1300 е прекалено скромна за номенклатурата. За нуждите на комунистическата аристокрация е разработена модификацията 1301 Lux Super с екстри като отопляемо задно стъкло, радио и луксозен салон.
  • 13 Симеон Тасев

    0 2 Отговор

    До коментар #8 от "СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно":

    нема що тъкъв лукс и не е мечтано отопляемо стъкло радио и луксозен салон както се казва по-времето на комунизма и това е било екстра
  • 14 Бай Иван

    0 2 Отговор
    Даже и прозорците са се сваляли отвътре с дръжки.

  • 15 ярослав станчев

    2 0 Отговор
    Ха,Дачия-мачия,боклук била,смотана била и нам кво още.Може и да не е от най-добрите коли,ама мамалигите поне правят,нали.
    А ние,големите хитреци и тарикати правим......рециклирана тоалетна хартия.И после се присмиваме на румънската Дачия.А нашата кола къде е?
  • 16 Стоян Стоянов

    0 0 Отговор
    ... какво ли щеше да е, ако Рено не се бяха оттеглили от България през онези години?! Вероятно съвременните Дачии щяха в момента да се произвеждат тук. А вероятно не - в България всичко се опорочава. Да видим Great Wall колко време ще се задържат