Ница, Франция. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Volkswagen заменя Tiguan Allspace с изцяло нов модел, наречен Tayron, като той ще изпълнява същата роля като напусналия пазара седемместен SUV от среден размер, като се намира между петместния Tiguan и най-големия Touareg. Първите тестове на модела се проведоха във Франция, а наш екип беше на мястото на събитието. Ето и първоначалните ни впечатления от този нов модел.
Екстериор и интериор
Докато Allspace беше малко повече от разтегнат Tiguan, за да се побере трети ред седалки, Tayron получава индивидуален екстериорен дизайн, въпреки че прилича повече на Tiguan, отколкото на по-големия си брат, Touareg. Подобно на най-новата версия на Mk8.5 Golf , Tayron има ефектни осветени лога на VW отпред и отзад, с LED светлини свързващи логото с основните фарове и стопове. В Европа и респективно у нас, Tayron идва с три спецификации – Life, Elegance и R-Line.
По отношение на размера, Tayron се простира до 4 792 мм дължина и е 1 853 мм широк, като линията на покрива достига 1 668 мм. Изграден на същата платформа MQB Evo като Tiguan, но междуосието на Tayron е по-дълго и е 2 788 мм, което е от съществена полза за тези, които седят най-отзад.
Tayron се предлага както с пет-, така и със седемместна конфигурация, въпреки че plug-in хибридът се предлага само с пет места поради разположението на батерията под задните седалки. ова е жалко, тъй като при сравнително малко седемместни електромобили на пазара, PHEV за дълги разстояния като Tayron можеше да бъде чудесен компромис за семейства, които искат да намалят своя въглероден отпечатък.
У нас обаче все още болшинството хора са фенове на добрия стар дизел и хубавото е, че Tayron се предлага и с дизелов двигател. Именно с дизела започна нашия тест драйв, а една от целите ни беше да видим дали тези допълнителни седалки са полезни.
Интериорът на Tayron отразява цялостната естетика на по-малкия Tiguan, с малки разлики във вентилационните отвори и някои от материалните вложки на арматурното табло. Оформлението на таблото представлява хоризонтална структура без физически бутони, освен изискваното от закона предупреждение за опасност в центъра.
И ако липсата на физически бутони я отчитаме като минус, то сме много доволни да видим, че Volkswagen се е върнал към използването на мултифункционален волан, който има физически бутони.
Пред волана е разположен 10-инчов цифров инструментален панел, който предоставя обичайното разнообразие от опции на екрана, за да отговарят на индивидуалните предпочитания. Например, можете да превключвате между по-традиционните показания на оборотомера и скоростомера или навигационната карта да запълва целия екран.
Към Tayron може да се добави и голям цветен хед-ъп дисплей, който извежда информацията отлично пред погледа на водача. Предлагат се две опции за сензорен екран за информация и развлечения, като се започне с 12.9-инчов модул и се стигне до огромния 15-инчов дисплей, който наистина запълва центъра на арматурното табло.
Информационно-развлекателната система е всеобхватна и дисплеят реагира бързо на въвеждане, но оформлението на менютата и липсата на физически бутони означава, че често трябва да преглеждате различните подменюта, за да намерите това, което търсите.
Интерес представлява и панелът с осветяване пред пътническата седалка на втори ред, който може да бъде променен в различни цветове или „атмосфери“, както ги нарича Volkswagen – свързани с режимите на шофиране.
Между предните седалки има достатъчно място за съхранение, включително полезна зона под централните вентилационни отвори. Наличен е и елегантен въртящ се контролер с намеци за BMW iDrive, въпреки че функционалността му далеч не е толкова разнообразна. Възможно е да регулирате силата на звука и да превключвате през режимите на задвижване. Общият вид и качеството на материалите в целия интериор обаче са на доста високо ниво, особено при версията R-Line.
Пространството за пътниците отзад на втория ред е доста щедро и е забележимо различно от Tiguan благодарение на увеличеното със 108 мм междуосие. Третият ред на Tayron обаче не е толкова комфортен, колкото останалите и Tayron остава по-скоро "пет плюс две", отколкото истински седемместен SUV, въпреки че е възможно вторият ред да се плъзне напред с до 18 сантиметра, за да се даде на тези в най-задния ред повече място за краката (или да се увеличи обемът на багажника).
Що се отнася до обема на багажника, седемместният Tayron разполага с щедри 850 литра, достигащи до 1 905 литра, когато всички задни седалки са сгънати. Когато и трите реда седалки са на мястото си, използваемият обем на багажника все още е добър и е 345 литра, което е почти еквивалентно на хечбек от среден клас, като Golf, например.
Петместният Tayron получава най-големия багажник - 885 литра, който може да нарасне до 2 090 литра, когато задните седалки са сгънати. При plug-in хибридния петместен автомобил това пространство на багажника намалява леко до 705 литра благодарение на хибридната батерия отдолу, а общият товарен капацитет е 1 915 литра.
Двигател и ходови характеристики
Желанието на Volkswagen да предостави по нещо за всеки в Tayron се отразява в гамата от налични задвижвания. Можете да имате базов двулитров TSI бензинов двигател с турбокомпресор, който е оборудван със система на задвижване на всички колела 4Motion на VW. Този четирицилиндров двигател се предлага в мощности от 150kW и 190kW и, както е в случая с цялата гама на Tayron, автоматичните скоростни кутии са стандартни.
Двулитровият TDI дизелов двигател, който ни се стори най-интересен придава на автомобила доста добра динамика, безшумен е и се предлага с предно или задвижване на всички колела. Имате 110kW на ваше разположение в Tayron с предно предаване, докато версията 4Motion достига до 142kW. Това, според нас, е и черешката на тортата - седеместен дизелов SUV с разход под 7 на 100, с 4х4 и автомат (в случая DSG)
Plug-in хибридът – обозначен като eHybrid – също е привлекателна перспектива, тъй като има полезен обхват на шофиране само с ток до 126 км, благодарение на своя енергиен капацитет от 19.7kWh. Електрическият мотор генерира 85kW самостоятелно и е съчетан с бензинови двигатели със 110kW или 130kW, което води до системни максимални стойности съответно от 150kW или 200kW.
Презареждането може да се извърши с 11kW трифазни променливотокови зарядни устройства и 50kW DC бързозарядни устройства, както и у дома. За тези, които не искат да се занимават с кабели за зареждане, има и мек хибриден вариант на Tayron. Означен като eTSI, неговият 1.5-литров двигател със 110kW може да осигури кратки моменти на спиране на ДВГ, когато колата се движи по инерция и по-дълги периоди на спиране и потегляне в трафик, за да помогне за пестене на гориво.
Що се отнася до пътното поведение на автомобила, то от Volkswagen са положили големи усилия, за да накарат Tayron да се чувства изискан и в движение. Основното предимство е изключително добрата шумоизолация дължаща се на нов звукоизолиращ материал в пода, както и на акустично ветроупорно стъкло, което има допълнителни слоеве изолиращо фолио и на по-дебелите странични стъкла.
Tayron лесно се справя с градския трафик и може да шофира с магистрална скорост почти безшумно. Като комбинираме тази тиха работа с добре преценена настройка на окачването и леко кормилно управление, Tayron се оказва удобен и ненатоварващ за шофиране SUV.
Дизеловият двигател не е толкова тих като plug-in хибрида, но изостава съвсем малко. Със сигурност звучи като дизел отвътре, само когато се стартира сутрин на студено време, но впоследствие се вижда колко много са направили инженерите, за да намалят и заглушат този звук в купето.
Дизеловият двигател реагира много по-бързо от предишните итерации на този мотор и като цяло се чувства много по-жив. Неговата седемстепенна автоматична трансмисия с двоен съединител сменя предавките много плавно и дългото каране по магистралата ни разкри, че дизеловия двигател работи при по-ниски обороти, където всъщност е и най-ефективен.
Комфортът при возене също е една от положителните страни на Tayron, благодарение отчасти на системата DCC Pro (настройка на адаптивното окачване на Volkswagen). В тази последна версия има нови амортисьори с по два клапана, които могат да реагират по-бързо на промените, тъй като системата непрекъснато следи пътните условия заедно със скоростта и управлението.
Заключение и цени
Резултатът е голям SUV, който се справя отлично и в града и извън него. Tayron е направен с качествени материали, технологиите са му на много високо ниво и е отличен за каране. А на въпроса "Безопасен ли е Volkswagen Tayron?", експертите от компанията ни отговориха, че Volkswagen Tayron все още не е оценен от Euro NCAP, но въпреки това, тъй като споделя голяма част от своята архитектура и технология с Volkswagen Tiguan, очакванията са да се представи много добре, когато бъде тестван. За справка, Tiguan получи оценка от пет звезди от ANCAP през 2024 година.
А колко струва всичкото това пространство, технологии и инженеринг? Цените не са от най-ниските, но пък не са и прекалено високи. С други думи Tayron е в т.нар. "златна среда". Ето и цялата ценова листа на модела у нас.