Всеки, който се опита да регулира цените, води до тяхното увеличение. Това каза по отношение на цените на горивата бившият общински съветник Владимир Каролев в ефира на бТВ. Той допълни, че ако има картел в продажбата на горива, то тогава и по-малките търговци ще се водят по него и ще надуват цените.
Комисията за защита на конкуренцията съзря споразумение между четири от основните компании на пазара. Контролният орган предяви твърдение за картел и уговаряне на цените срещу “Лукойл България”, “Нафтекс Петрол”, “ОМВ България” и “Ромпетрол”.
Владимир Каролев уточни, че е напълно нормално във всяка икономика да има покачване на стойността на дадена стока. Това обаче трябва да се съчетава и с повишаване на заплатите, продължи икономистът. Той допълни, че се забелязва подобна тенденция в последната година, но бе контриран от лидера на СДС Мартин Димитров, че това става бавно.
„Аз се съмнявам, че КЗК има доказателства за картел в бранша. Проблемът е, че конкуренцията не работи добре. Ако има конкуренция, разлика в цената между покупката и продажбата на горивото няма да е толкова голяма”, каза Димитров. Той поиска да се облекчи вноса на горива в страната.
Към момента около 200 фирми имат възможност да извършват тази дейност, уточни депутатът от ГЕРБ и бъдещ зам.-министър на икономиката Валентин Николов. Има икономически бариери за внасянето на гориво. Всяка фирма трябва да разполага с поне 500 хил. лв. капитал и сграда за складиране на горивото.
„Всичко това е направено с цел да се следи облагането с акцизи. Преди имаше огромна контрабанда на гориво, а сега е почти нищожна”, каза Николов
Двамата с Мартин Димитров се обединиха в идеята, че конкуренцията трябва да бъде в основата на развитие на пазара. Тя, по думите на Николов, трябва да се следи от държавата.
„Кризата в Близкия изток може да покачи още повече цените на горивата. България трябва да върви към енергийната ефективност и да търси свои източници на газ”, допълни Валентин Николов.
Председателят на съюза на автобусните превозвачи Галя Топалова призна, че очаква скок на цените на билетите през май. Тя се аргументира с това, че по принцип има сезонно увеличение, но то ще е минимално. Бившият президент на футболния Локомотив (Пловдив) каза още, че цената на билета се формира основно от тази на горивата, тъй като 60% от разходите на един автобус идват от похарчените пари за бензин.
Председателят на съюза на превозвачите Румен Крумов пък допълни, че съвсем скоро и такситата ще вдигнат тарифата. В София това не се е случвало за последните 5 години.
„В столицата има оптимизация на транспорта. С появата на нови спирки на метрото изчезват и такситата. За последните 10 години се забелязва значителен ръст в спада им”, каза Крумов.