Авиогигантът Boeing задели почти 5 милиарда долара, за да покрие загубите от скандала с модела „737 MAX”. Тези щети практически изтриват от счетоводните книги всички печалби, които най-голямата компания за производство на самолети ще обяви в регулярния си доклад, след няколко дни.
Катастрофите с два самолета „737 MAX”, довели до смъртта на 346 души станаха причина за спирането на всички машини от този модел. Boeing принудително намали производството им от 52 на 42 самолета месечно, след като клиенти започнаха да отказват поръчки.
Още не е ясно, кога „737 MAX” отново ще полетят. Анализатори смятат, че 5-те милиарда дори няма да са достатъчни за компенсация на всички, поръчали самолети, които се бавят или вече са купени, но не могат да се използват.
Софтуерът на самолета - измъчван от проблеми, които могат да задържат самолетите на земя с месеци, след като регулаторите на САЩ тази седмица разкриха нов недостатък - беше разработен в момента, когато Boeing уволнява опитни инженери и притиска доставчиците да намалят разходите. Все по-често американският производител на самолети и неговите подизпълнители разчитат на временни работници, които взимат само 9 долара на час за разработване и тестване на софтуер, често от страни, които нямат дълбок опит във въздухоплаването - особено Индия.
Използването на индийските компании от Boeing изглежда е дало други дивиденти. През последните години тя спечели няколко поръчки за индийски военни и търговски самолети, като една за 22 млрд. долара през януари 2017 г. за снабдяване на SpiceJet Ltd. Тази поръчка включва 100 джета 737 Max 8 и представлява най-голямата поръчка на Boeing от индийска авиокомпания - сериозна промяна в страна, доминирана от Airbus. На базата на автобиографии, публикувани в социалните медии, инженерите на HCL са помогнали за разработването и тестването на софтуера на 737 Max за дисплей, докато служители от друга индийска компания, Cyient Ltd., работят по софтуера за тестване на оборудване.