Отидете към основна версия

7 550 9

Facebook vs професионалните мрежи

  • probook.bg-
  • linkedin-
  • facebook

Facebook привлече 100% от вниманието върху себе си в сектора на социалните мрежи през последните няколко години. Почти всеки има профил там. Споделянето на част от личния живот се оказа важно за милиарди хора по цял свят. Дали заради икономическата криза, която с всяка изминала година се задълбочава или заради нуждата от професионално израстване, мрежите за кариерно развитие набират все повече популярност. Най-лесно това може да се види като се направи сравнение между най-големите – Facebook и LinkedIn. Само три месеца след дебюта си на борсата акциите на първите спаднаха с 50%, докато при вторите се отчита поскъпване от 64% за една година след тяхното пускане на борсата. Прогнозите са, че до края на 2012-а LinkedIn ще има ръст от 71% при оборотите и 100% при печалбите в сравнение с миналата година.

Защо професионалните мрежи като LinkedIn (САЩ и света), viadeo.com (Франция), professionali.ru (Русия), xing.com (Германия) и probook.bg (България) се радват на толкова голям успех? Причината е най-вече в ефективността на подобни продукти. При растящата конкуренция във всеки един сегмент от икономиката, търсенето на по-добре квалифицирани специалисти е от ключово значение за успеха на компанията. Не по-маловажен обаче е факторът „време”. Именно тук ролята на професионалните мрежи е от огромно значение за HR специалистите. С няколко кликвания на мишката ръководителят „Човешки ресурси” в компанията може да намери подходящите кандидати. При пускане още няколко филтъра част от тях са отсети и на интервю идват петте или десетте най-подходящи за дадената позиция. Един от най-емблематичните примери е с компанията Adobe, която непрекъснато търси хора за технически позиции. Ръководителят на HR отдела на компанията образувал две групи за подбор на персонала – едната използвала традиционния начин за намирането на 50 солидни кандидати. Другата група използвала LinkedIn. „Тези, които използваха LinkedIn, бяха готови за няколко часа. Другите седмици по-късно все още се занимаваха с това”, пише в свои материал българското издание на Forbes.

Подобни на LinkedIn модели се опитват да работят успешно и у нас. Пример за това е професионалната мрежа Probook.bg, която има над 200 000 потребителя. Същият брой потребители от България има и Linkedin, но профилите им в американската мрежа са значително по-добре попълнени. Друга българска професионална мрежа е one.bg (продукт на jobs.bg), но въпреки масираната си рекламна кампания от миналото лято все още проекта не е стартирал. 

Доказателство за мощното навлизане на LinkedIn и други професионални мрежи на HR пазара е сривът на акциите на представители на старата гвардия. Така например, цената на акциите на един представител от старата гвардия в сектора – Monster Worlwide, спаднаха с 81%. Единствено поскъпване се отчете през март 2012 г., когато се появиха слухове, че ще бъдат купени от LinkedIn. Акциите на друга компания за подбиране на персонал – Heidrick&Struggles са се сринали със 67% през последните пет години.

С присъствието си в професионални мрежи като LinkedIn, probook.bg и други всеки, който се е регистрирал има шанс да получи по-добра реализация и да се утвърди в сферата, в която има интерес. При несигурна икономическа обстановка на каквато сме свидетели през последните години това е особено важно. От своя страна, професионалните мрежи ще се развиват. Причината е, че само регистрацията на човек в тях, вече работи за него, докато при мрежи от типа на Facebook основният фактор е честотата на посещение от страна на регистриралия се. Дори потребителите да не са активни в професионалните сайтове те могат да печелят от тях, докато при социалните мрежи трябва да си активен, за да те забележат.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Отегчителният Фейсбук

    Фейсбук вече има един милиард членове. Платформата отдавна прелива от информация, интересът към която все повече спада. Баналностите вземат връх и ...
    17.10.2012
    6 085
    11