Facebook привлече 100% от вниманието върху себе си в сектора на социалните мрежи през последните няколко години. Почти всеки има профил там. Споделянето на част от личния живот се оказа важно за милиарди хора по цял свят. Дали заради икономическата криза, която с всяка изминала година се задълбочава или заради нуждата от професионално израстване, мрежите за кариерно развитие набират все повече популярност. Най-лесно това може да се види като се направи сравнение между най-големите – Facebook и LinkedIn. Само три месеца след дебюта си на борсата акциите на първите спаднаха с 50%, докато при вторите се отчита поскъпване от 64% за една година след тяхното пускане на борсата. Прогнозите са, че до края на 2012-а LinkedIn ще има ръст от 71% при оборотите и 100% при печалбите в сравнение с миналата година.
Защо професионалните мрежи като LinkedIn (САЩ и света), viadeo.com (Франция), professionali.ru (Русия), xing.com (Германия) и probook.bg (България) се радват на толкова голям успех? Причината е най-вече в ефективността на подобни продукти. При растящата конкуренция във всеки един сегмент от икономиката, търсенето на по-добре квалифицирани специалисти е от ключово значение за успеха на компанията. Не по-маловажен обаче е факторът „време”. Именно тук ролята на професионалните мрежи е от огромно значение за HR специалистите. С няколко кликвания на мишката ръководителят „Човешки ресурси” в компанията може да намери подходящите кандидати. При пускане още няколко филтъра част от тях са отсети и на интервю идват петте или десетте най-подходящи за дадената позиция. Един от най-емблематичните примери е с компанията Adobe, която непрекъснато търси хора за технически позиции. Ръководителят на HR отдела на компанията образувал две групи за подбор на персонала – едната използвала традиционния начин за намирането на 50 солидни кандидати. Другата група използвала LinkedIn. „Тези, които използваха LinkedIn, бяха готови за няколко часа. Другите седмици по-късно все още се занимаваха с това”, пише в свои материал българското издание на Forbes.
Подобни на LinkedIn модели се опитват да работят успешно и у нас. Пример за това е професионалната мрежа Probook.bg, която има над 200 000 потребителя. Същият брой потребители от България има и Linkedin, но профилите им в американската мрежа са значително по-добре попълнени. Друга българска професионална мрежа е one.bg (продукт на jobs.bg), но въпреки масираната си рекламна кампания от миналото лято все още проекта не е стартирал.
Доказателство за мощното навлизане на LinkedIn и други професионални мрежи на HR пазара е сривът на акциите на представители на старата гвардия. Така например, цената на акциите на един представител от старата гвардия в сектора – Monster Worlwide, спаднаха с 81%. Единствено поскъпване се отчете през март 2012 г., когато се появиха слухове, че ще бъдат купени от LinkedIn. Акциите на друга компания за подбиране на персонал – Heidrick&Struggles са се сринали със 67% през последните пет години.
С присъствието си в професионални мрежи като LinkedIn, probook.bg и други всеки, който се е регистрирал има шанс да получи по-добра реализация и да се утвърди в сферата, в която има интерес. При несигурна икономическа обстановка на каквато сме свидетели през последните години това е особено важно. От своя страна, професионалните мрежи ще се развиват. Причината е, че само регистрацията на човек в тях, вече работи за него, докато при мрежи от типа на Facebook основният фактор е честотата на посещение от страна на регистриралия се. Дори потребителите да не са активни в професионалните сайтове те могат да печелят от тях, докато при социалните мрежи трябва да си активен, за да те забележат.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Bojo
20:41 30.08.2012
2 Димитър
Коментиран от #4
21:40 30.08.2012
3 Васил
Явно системата на Probook сработва, но е хубаво като пишете такива статии да споменавате че Probook и ФАКТИ.бг са на един издател!
23:05 30.08.2012
4 Българин
До коментар #2 от "Димитър":
Митко, не се заяждай с хора, които се опитват да направят полезен български продукт.До момчетата от Probook: Дерзайте и не забравяйте, че количествените натрупвания водят до качествени изменения!!!!
Коментиран от #5
23:13 30.08.2012
5 Димитър
До коментар #4 от "Българин":
Не се заяждам българино, ако трябва пък да сме обективни пробук си е пробук, нищо по-специално няма в него спрямо другите няколко сайта в България. Тях естествено не ги споменават и някак излиза, че добре, че се появи тоя пробук да си имаме аналог на LinkedIn. Не омаловажавам труда им, напротив, измислили са го и са го направили и е добре. Просто тия натякващи похвати и насилствена реклама дразнят. Най-малкото обявите за коли нямат нищо общо с пробук.Коментиран от #6
07:39 31.08.2012
6 Българин
До коментар #5 от "Димитър":
Споменават one.bg (нищо, че още не е стартирал).Други профи мрежи и аз не знам. Ако ти знаеш напиши ги. Дано ги прочетат и научат журналистите.
А, че насилствената реклама дразни, не споря, така е.
08:17 31.08.2012
7 Иван Иванов
Второ - рекламата е предлно ясна.
Трето - шефът ви живее още в 90тте и това, че преводаческата му будка работеше заради реклами на всеки ъгъл не важи за интернет.
Четвърто - пробук е изключително "дървено" създание, в което огромен процент от профилите са фалшиви - причината е безплатните обяви за мобиле.бг
Пето - като цяло соц. мрежи (в частност - профи) са замиращи. Свидетелство за това е тази статия - как ни натякват нещо и факт са акциите на фейсбук - техният спад е колосален. Мина им манията на тези ГЛУПОСТИ!
Коментиран от #8
15:00 31.08.2012
8 На Бай Иван ...
До коментар #7 от "Иван Иванов":
Абе Иванчо, статията е за Linkedin, кви будки кви преводи...17:22 31.08.2012
9 Този коментар е премахнат от модератор.