През последните 3 месеца е намаляла консумацията на вино. Основната причина е затварянето на ресторанти и хотели, съобщи Българската национална телевизия.
Големите винопроизводители отчитат спад около 30% от продажбите си на българския пазар. Много по-големи са щетите за малките компании - спад над 80%.
За да се подпомогнат производителите да съхраняват вината, които не могат да реализират на пазара, Националната лозаро-винарска камара и министерството на земеделието успяха да договорят мярка за кризисно съхранение на виното с бюджет 5 млн. лева.
Кризата, предизвикана от коронавируса, променя и търсенето. Голяма част от потребителите в Европа в последните месеци избират вина от по-нисък ценови клас, което е шанс за българските производители. Това се отнася за фирмите, които вече са успели да пробият на европейския пазар. За целта обаче трябва да се преборят и с конкуренцията на Испания, която е от големите доставчици на наливни вина за цяла Европа, и която бързо усети новата тенденция и намали цените на всичките си вина с 30%.
COVID-19 намали консумацията и на друга предпочитана напитка - бирата.
Пивоварите отчитат, че продажбата на бира в заведенията е намаляла с около 50 на сто. Добрата новина е, че в магазинната мрежа консумацията към края на май е почти същата, както през миналата година. Несигурната обстановка с вируса обаче затруднява прогнозите - какви ще са продажбите през лятото - най- важния сезон за пивоварите. Обикновено в 4-те летни месеца те реализират 45% от продажбите си.
Някои от пивоварите вече са се възползвали от мярката 60:40, за да компенсират част от загубите.
Компаниите вече променят производствените си листи. Заради намалената консумация, ще бъде ограничено производството на наливна бира, както и на някои видове пиво във високия ценови сегмент.