За 12-ти пореден месец продажбите на нови коли в ЕС са регистрирали спад.Това отбеляза Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA).
Спрямо септември миналата 2011 г.
свиването на продажбите е с 10,8% до 1 099 264 автомобила.
За първите девет месеца от началото на годината спадът е 7,6% до 9 368327 коли, регистрирани в ЕС.
Великобритания е единствената страна, където се наблюдава ръст от 4,3% от началото на годината и +8,2% спрямо септември 2011 г..
В същото време не така розово изглеждат нещата за мотора на ЕС. Франция отчита спад от 17,9%, а Германия от 10,9%.
Тъмните облаци още повече се сгъстяват на фона, че в
четвъртата по големина икономика в ЕС - Испания, пазарът на нови автомобили се е свил с 36,8%,
а в третата – Италия с 25,7%.
Рекордьор в тази черна класация е Гърция. Там пазарът се е свил с 48,5% в сравнение със септември 2011 г. Кризата в балканската страна се задълбочава, защото за деветте месеца от началото на годината спадът е с нови 42,5%, давайки ясни заявки за шоково свиване и през тази година на пазара на нови автомобили в Гърция.
Тревожна е ситуацията и в Кипър, който силно пострада от дълговата криза в Атина. На Острова на Афродита продажбите от началото на година са намаляли с 19,4%.
Пазарът в Румъния се е свил с 31,1% на годишна база, а в България с 21,6%.
Парадоксална тенденция се забелязва в Чехия, където има спад от 3,9%, а в съседна
Словакия продажбите почти са се удвоили с 46,6% до 7329 автомобила.
В Словения свиването е от 16,5% за деветмесечието.
Ако в Естония и Латвия продажбите на нови автомобили са скочили респективно с 16,7% и 2,8% от началото на годината, то в Литва продължава негативната тенденция с нови 7,7%.
Спадът в продажбите на нови автомобили в Европа се дължи на дълговата криза в Еврозоната. Преди две години президентът на САЩ Барак Обама наля милиарди в американската автомобилна индустрия и в момента тя отчита ръст в продажбите.
В Европа наблюдаваме точно обратната тенденция.
Това коментира за Факти.бг експерт от Мобиле.бг. Според него има индикации, че може да се окаже финансова помощ за френския концерн PSA.