Втори китайски инвеститор прояви интерес към изграждането на интермодалния терминал под кв. „Максуда“ във Варна. China railway international group, с чийто представители днес председателя на парламентарната комисия по транспорт Борислав Гуцанов проведе видео разговор, е със 120-годишна история. Компанията е листвана на шанхайската фондова борса, а в момента работи върху проекти за 427 милиарда долара. China railway international group има 40-годишен международен опит, 167 милиарда долара годишни приходи от продажби, построила е 55% от високоскоростните жп линии в Китай, изгражда магистрали, тунели, морски съоръжения.
„Обект на обсъждане и с тази китайска компания бъдещото изграждане на интермодален терминал във Варна“, каза след срещата председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения. Проектът за съоръжението, чието начало е поставено преди близо 15 години от Борислав Гуцанов в качеството му на председател на Общински съвет – Варна, е готов. Терминалът, който при подписването на споразумение между администрацията на Варна и държавата за преместването на товарните дейности от съществуващия порт “Варна–изток”, в центъра на морската столица, във Варненското езеро - под кв. „Максуда“, бе оценен на близо 500 млн. евро, ще има пет кейови места. Два от тях ще са за контейнери, 2 - за зърно и едно - за генерални товари. Планираната разгърната площ е върху 650 дка, а жп и автомобилната инфраструктура е изградена и налична.
„И при разговорите с първата китайска компания, проявила интерес към проекта – държавната China Construction Third Engineering, и с белкийската Jan De Nul, както и днес, водещо беше виждането ни – моето и на Министерството на транспорта и съобщенията, че на този етап държавата ще търси за новия терминал инвеститор, строител и експлоатираща компания в едно“, заяви Борислав Гуцанов.
„Ето защо проявяваме сериозен интерес към китайските инвеститори и смятаме, че това би било добре за България“, добави той.
Гуцанов е категоричен, че изграждането на новите пристанищни мощности във Варна ще привлекат товарите от Далечния изток към Западна Европа, а България има шанс да бъде фактор в транспортната световна карта и да печели от ключовото си геополитическо положение.