Отидете към основна версия

1 343 0

Български застраховател разобличава „изнудването“ си в Румъния

  • еврохолд българия-
  • евроинс-
  • изнудване-
  • румъния-
  • корупция-
  • застраховател

Този ход на "Еврохолд България" последва, след като румънският финансов регулатор (ASF) сезира румънската прокуратура на 21 февруари

“Еврохолд България” сезира българската прокуратура с твърдения, че нейното дъщерно дружество в Румъния е подложено на “изнудване“ и “корупция в изключителни размери“, научи EURACTIV България. Този ход на българската компания последва, след като румънският финансов регулатор (ASF) сезира румънската прокуратура на 21 февруари.

Според съобщения в румънската преса само за два месеца застрахователното дружество “Евроинс“ е отхвърлило искове за покриване на щети по 5603 автомобилни застраховки „без причина“, което е и основание за сезиране на поркуратурата. Българската компания “Еврохолд“ притежава “Евроинс“, който е най-големият застраховател на румънския пазар.

На 10 февруари “Еврохолд“ публично осъди организирана атака срещу дъщерното си дружество в Румъния. От “Еврохолд“ коментираха ексклузивно пред EURACTIV, че исковете са отхвърлени заради злоупотреби от някои автомобилни сервизи в Румъния, които таксуват 5-6 пъти по-скъпо от нормалните ставки за ремонт.

“Еврохолд“ се оплаква и от мащабна негативна кампания в румънските медии, целяща да дестабилизира не само румънския застрахователен и финансов пазар, но и самата компания, която е лидер на този пазар.

Асен Христов, председател на Консултативния съвет на „Еврохолд“, каза пред EURACTIV в сряда (1 март), че компанията му е сезирала българската прокуратура, отбелязвайки “корупцията в изключителни размери“, която “накърнява интересите на България и нейните граждани“.

Пред EURACTIV адвокатът Ливиу Кирик коментира, че коренът на проблема е в румънското законодателство, въведено през 2017 година. Законът въвежда фигурата на “агента“, който може да представлява ищеца при контактите му със застрахователя. Това очевидно е помогнало за създаването на мощна група, способна да установява свои собствени правила на застрахователния пазар.

Съгласно румънския закон стойността на ремонта се установява на основа на определена от сервиза стойност на работния час. Това позволи на някои сервизи да повишат цените си от 50 леи (приблизително 10 евро) на час до 1000 леи (200 евро) на час.

Кирик разказва, че някои автосервизи винаги се стараят да искат цена за ремонт, която е много близка до пазарната стойност на целия автомобил. Уловката е, че по закон цената за ремонта не трябва да надвишава пазарната стойност на автомобила.

При по-дребни щети някои сервизи начисляват много работни часове, а при по-големи щети се прилагат по-ниски почасови ставки. И в двата случая общата сума за ремонта е малко под пазарната цена на автомобила, обясни юристът.

Адвокатът разказва, че автосервизите са таксували „Евроинс“ за предоставянето на коли под наем за клиентите за времето на ремонта на цени от по 100 евро на ден. Срещу това са предоставяни нисък клас автомобили като Dacia Logan.

Кирил Бошов, главен изпълнителен директор на Еврохолд, разказа пред EURACTIV, че е наясно, че веригата автосервизи е на един собственик. Той посочва Флорин Панделе, който е администратор и акционер в Auto Car Group. Бошов обясни, че когато “Евроинс“ отхвърля завишените искове за ремонти, една добре смазана система е започнала да произвежда множество съдебни дела на различни основания – по четири отделни дела за всеки отхвърлен иск.

Така броят на съдебните дела нараства като лавина, за да се предизвика реакцията на финансовия регулатор ASF, който налага тежки глоби на застрахователя. Фактически, Евроинс е поставен пред избора между тежки глоби или да изплаща силно надути обезщетения, при които печалбата е за сервизите.

В отговор на въпрос Бошов потвърди, че името на Панделе е посочено в сигнала, изпратен от “Евроинс“ до българската прокуратура, в който се говори за злоупотреба с власт и изнудване. Той разказва, че Панделе е заплашил “Евроинс“, че ако отхвърли исковете на неговите сервизи, ще постави зястряхвятеля в много затруднено положение, като използва влиянието си върху някои хора в ASF и високопоставени румънски политици. Той дори назова един от тях, но EURACTIV не успя да се свърже със споменатия политик преди публикуването на статията.

Тясната връзка на Панделе с ASF се потвърди, когато бизнесменът дойде на среща в офиса на “Еврохолд“ в София през 2019 г., придружен от служител на ASF.

Този епизод беше отразен от румънската преса, но скандалът остана без последствия. Панделе многократно се е хвалил с възможностите си да мобилизира румънските държавни власти в свой интерес.

Панделе и Кристиан Рошу, ръководителят на ASF, не отговориха, когато EURACTIV се опита да се свърже с тях на мобилните им телефони в сряда.


Свързани новини