Ефективната връзка с клиентите, качественото изпълнение на проектите и образованите и квалифицирани професионалисти са сред безспорните предимства на българската софтуерна индустрия. Това показва проучване сред софтуерните компании, което е отворено и продължава да събира мнения на бранша с цел да осъвремени посланията му. Към момента 80% от участниците в проучването посочват, че следва да се изгради стабилен ИТ бранд, който да отваря нови врати по света пред напредничавия високотехнологичен бизнес на България. 93% от анкетираните смятат, че подсилване на ИТ бранда ще е позитив не само за ИТ индустрията, но и за цялото българско общество.
Проучването бе представено от Марина Шидеров, член на УС на БАСКОМ, във формата Business Tree, който поставя началото на широк диалог вътре в бранша, между сродни организации и с държавните институции.
„Проблем е, когато някъде някой прави нещо за националния Бранд България, а не ни включва в дискусията. Брандът на самия ИТ сектор има нужда да седнем заедно и да актуализираме посланията. Например, все още говорим, че предлагаме евтина услуга, а това не е така. Казваме, че предлагаме иновации, но да видим дали е така? Аутсорсингът сам по себе си каква добавена стойност ни дава? Когато си отговорим на всички тези въпроси заедно със сродните ни асоциации и обединения, следва да започнем да ги говорим на висок глас и пред институциите, които често пък говорят подвеждащо от наше име. Точно това правим в момента – даваме старт на този диалог“, каза Крум Хаджигеоргиев, председател на БАСКОМ.
Доброслав Димитров, председател на БРАИТ, разказа, че в последната година и половина е прекарал доста време в обиколки из страната, за да говори за последствията от бума на изкуствения интелект. „Случвало се е да идват при мен учители, напредничави и информирани хора, който да ме питат наистина ли ИТ секторът осигурява толкова висок стандарт на живот. Не им се вярва. Очевидно продължава да изглежда невероятно, че България е добро място за правене на кариера и бизнес, че е добро място за развитие, за създаване и отглеждане на семейство. Това означава, че сред хората в България масово това послание не е достигнало, което означава, че не е стигнало и до политиците, които представляват тези същите хора. Те пък, от своя страна, не го разпространяват извън страната. Ние следва да имаме самочувствието да го изискваме от тях в говоренето и за националния Бранд България на базата на ясно формулирани позитиви, около които всички сме се обединили“, каза Доброслав Димитров. Той бе категоричен, че България е място, в което можеш да доведеш семейството си, да останеш, да живееш и да работиш, да изградиш кариера, а не е само място, в което идваш на туризъм за една седмица. БРАИТ ще застане зад тази теза и ще я отстоява неотклонно.
„Безспорно е, че българската ИТ индустрия променя цялата икономика и оказва ключово влияние върху образованието. ИТ секторът на практика е най-големият университет в страната. Дори само това послание е толкова силно, че е достатъчно да бъде в основата на Бранд България. За жалост продължаваме да си говорим за ИТ като за вертикална индустрия. А в действителност ИТ технологии има навсякъде в икономиката и в обществения сектор. Тук идва и отговорността на нашия сектор. Всеки човек в България се докосва до преките обществени услуги, които са половинчато дигитализирани и хората го виждат това. Хем казваме, че имаме най-добрите дигитални професионалисти, хем сме на последните места в ЕС по дигитализиране на бизнеса и публичния сектор. Трябва ние като индустрия да престанем да бягаме от този проблем и да се ангажираме с неговото разрешаване“, каза Илия Кръстев от АИБЕСТ.
Георги Брашнаров, който е един от основателите на БАСКОМ, напомни амбициозната ѝ цел в началото индустрия да достигне 1 млрд. долара. „Ако тогава я нямахме тази цел, сега нямаше да имаме индустрия за 8 млрд, която съвсем скоро ще надхвърли 10 млрд“. Той призова за по-смела визия, за повече самочувствие сред ИТ компаниите и при промотирането на всяка една факторът цена да бъде изваден от уравнението. „Нека говорим за качество и срок“, каза той и бе подкрепен от Крум Хаджигеоргиев, че искаме да имаме продукт, който да е толкова важен за клиентите, че цената да няма значение.
Според Георги Брашнаров софтуерният сектор е доказано един от най-успешните сектори в България. „Ние сме локомотив на индустрията. Голяма част от износа се дължи на нас. Голяма част от нарастването на БВП се дължи на нас, голяма част от задържането и завръщането на младите хора се дължи на нас. Въпреки това ние вече имаме силата да седнем на тази маса и откровено да започнем да обсъждаме нещата, които не ни достигат. Това наистина е сила на израстване. Само по този начин можем да станем по-добри“, отбеляза Георги Брашнаров.
Участниците в дискусията анализираха обширно позитивите на високотехнологичната индустрия в България - талант, иновации и качество - но признаха, че безспорният принос на сектора за развитие на цялото българско общество трябва да бъде обясняван по-последователно и спокойно, за да бъде припознат от всички, чиято енергия е нужна, за да постигне качествена промяна.