По-ниски летищни такси и предлагане на 5-зведна услуга. Това се сред основните приоритети на концесионера на летище „София“ за привличане на повече авиокомпании, а оттам и за повишаване на броя авиопревозвачи и клиенти.
„В един от стълбовете от нашата стратегия е да се превърнем в най-ефикасното летище в региона, да имаме най-ниски летищни такси в сравнение с всички държавни столици в Европа. Така трябва да е проектирано летището, че да са възможно най-ниски цените по престоя и инфраструктурата да е на разумна цена. Важно е да има баланс между услуга и цена“, каза Хесус Кабалеро, главен изпълнителен директор на СОФ Кънект.
Целта е да се предложи микс от конкурентоспособни услуги на конкурентни цени, за да може авиокомпаниите, когато избират през кое летище да преминат, да изберат софийското.
Не трябва да се пропуска и фактът, че България, респективно летище София“ заема стратегическа географска позиция. „Дори и сега, ако може да приемем А380 (бел. ред. най-големия пътнически самолет в света) може да осигурим далечни дестинации. Колкото повече различни типове самолети могат да кацат на летище „София“, толкова повече дестинации могат да се обслужват“, допълни Кабалеро. Също така София се намира на до 3 часа път със самолет до всяка европейска точка.
Не трябва да се забравя и силната конкуренция на новото летище в Истанбул. Софийското обаче има ново силно предимство, а именно влизането на страната в Шенгенското пространство. Има много клиенти, които ще предпочетат да пътуват през София, именно поради този факт.
Основните задачи през концесионера на летище „София“ са:
Подобряване на свързаността на летище „София“ не само с Европа, но и с целия свят. Превръщане на летището в регионален хъб с възможно най-малко спирки.
Увеличаване на дестинациите. „Но това се случва ако привлечем повече превозвачи. Имаме предвидени 120 допълнителни дестинации, които може да реализираме, ако привлечем партньори“, уточни Кабалеро.
Използване максимално на факта, че България има 4 сезона. През зимата може да се развива градския туризъм, а през топлите пролет и есен, както и лятото, летище „София“ може да се използва като трансферно към Бургас и Варна.
Към момента 30% от пътниците, които преминават през летище „София“, са за частни пътувания. Нараства процентът на бизнес пътуванията – 25%.
С построяването на Терминал 3 и превръщането на столичното летище в хъб, софийският аеропорт ще се превърне в най-големия на Балканите след летището в Атина. Терминал 3 трябва да е напълно готов през 2031 г. Ще разполага с 15 гейта, а част от услугите като чекиране ще останат на територията на сегашния Терминал 2. Новата система за обработка на багаж ще е с капацитет да транспортира до 2400 куфара на час, а Терминал 3 ще може да обслужва над 3000 пътници на час. Летището ще разполага и с 10 000 кв.м търговска площ – ресторанти и магазини. Всичко това е част от концепцията за създаване на 5-звездно летище. Най-важното е, че софийското летище разполага вече с двата основни задължителни елемента да получи такъв статут, а именно подземен паркинг и метростанция.
Несъмнено за постигане на целта ще има и подписаното партньорство между СОФ Кънект и световния лидер в областта на технологиите за въздушен транспорт – SITA. То е за дизайн и внедряване на авангардна система за управление на операциите на летище София.
„Чрез интегрирането на технологиите от световна класа на SITA през следващата година и половина ние увеличаваме възможностите си за предоставяне на по-ефективни, иновативни и ориентирани към пътниците услуги“, каза Кабалеро.
„Днес летищата са изправени пред трудна задача да балансират между това да осигуряват по-гладко обслужване, да предоставят по-добро изживяване на пътниците и да следват целите за устойчивост. Със СОФ Кънект се справяме с тези предизвикателства заедно, като използваме най-доброто от технологиите на SITA, за да обновим и оптимизираме летище „София“, каза Серджо Колела, президент на SITA за Европа.