Отидете към основна версия

1 112 9

Автомобилните гиганти ще теглят еко заеми от Tesla

  • електрически коли-
  • конвенционални-
  • tesla-
  • екология-
  • заеми

Причината са глобите наложени от ЕС

Снимка: ЕРА/БГНЕС

Най-големите световни автомобилни компании ще закупят т.нар. екологични квоти за вредни емисии от американския производител на електромобили Tesla. Както съобщава аг. Франс Прес, позовавайки се на документ на Европейската комисия (ЕК), това е необходимо, за да се избегнат големи глоби през 2025 г. за недостатъчни продажби на собствени електрически автомобили.

Концернът Stellantis (който обединява редица марки, включително европейските Peugeot, Citroën, Fiat и Alfa Romeo), японските компании Toyota, Lexus, Mazda, Subaru и американският Ford предупредиха ЕК за намеренията си. Те се опасяват, че забавянето на продажбите на електрически превозни средства, започнало през 2024 г., ще продължи и през 2025 г., когато в ЕС влизат в сила по-строги екологични разпоредби.

Съгласно правилото CAFE (Corporate Average Fuel Economy), производителите трябва да продават поне едно електрическо превозно средство за всеки четири продадени превозни средства с конвенционален двигател с вътрешно горене. От 2025 г. средното ниво на емисии за цялата гама нови автомобили от всяка марка трябва да бъде 81 грама CO2 емисии на километър (тази цифра остава 95 g/km през последните 3 години).

Неспазването на това условие се наказва с глоба за „екстра“ автомобили с двигатели с вътрешно горене в размер на 150 EUR за 1 g CO2 емисии на километър (според техните характеристики). Според производителите на автомобили с този подход те могат да бъдат таксувани до 15 млрд. EUR в течение на няколко години, но европейските правила позволяват закупуването на екокредити от проспериращи предприятия. Ето защо автомобилните производители решиха да сключат съвместно споразумение с Tesla.

„Това ще ни позволи да постигнем целите за емисии на CO2 през 2025 г. В същото време ще продължим да обръщаме специално внимание на развитието на иновативни технологии с ниски емисии“, цитира агенцията изявление на представител на Stellantis.

Агенцията се позовава на мнението на представител на Renault, който се противопостави на подобни сделки. Според него, по този начин Европейската комисия насърчава производителите на автомобили действително да спонсорират собствените си конкуренти. През декември 2024 г. Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA) вече се обърна към ЕК с искане за облекчаване на изискванията за емисии. В края на ноември същата година ръководителят на ЕК Урсула фон дер Лайен обеща да осигури „стратегически диалог“ за бъдещето на европейската автомобилна индустрия.

Поставете оценка:
Оценка 1.6 от 7 гласа.

Свързани новини