Около 1 000 железничари и граждани участват в митинга в Горна Оряховица под мотото: "Не на разрухата в Българските железници". Митингът се провежда на площада пред гарата в града. Според хората в него 80% от спрените влакове минават през Горна Оряховица, за шест от композициите тя е първа гара.
Над 12 хиляди подписа са събрани в Североизточна България срещу спирането на 38-те влака от 12 януари и намерението този процес да продължи. Това оставя хората в малките селища без редовен и евтин транспорт до училища и фирми в градовете.
В декларация адресирана до Министерския съвет и парламента, участниците в митинга искат да бъдат пуснати отново спрените влакове и да не се спират нови 90, да няма съкращения на персонал в БДЖ, както и на звена и хора в Национална компания "Железопътна инфраструктура". Те се обявявят и против приватизацията на "Товарни превози".
Жители на врачанските села Бели Извор и Криводол също протестираха заради спрените влакове, които са единственият транспорт на местните хора. По време на протеста на гара Бели Извор изненадващо пристигна отдавна спрян пътнически влак от Лом за Мездра.
Протестиращи заради проблемите в българските железници се събраха и на Централна гара в София. Участниците в протеста на Централна гара поканиха премиера Бойко Борисов и целия кабинет да пътуват на 31 януари с влак до Банкя, а граждани и железничари да задават своите въпроси за социалната и пазарната функция на БДЖ.
Протестиращи в Карлово блокираха влака от Бургас за София. Въпреки че транспортният министър Ивайло Московски обяви, че БДЖ няма да спира нови влакове от 1 февруари, протести ще има.
Това потвърди пред Дарик Любомир Милков от Синдиката на железничарите в България.
„На гарата в Карлово има над 200 човека. Протестиращите блокираха движението на бързия влак Бургас-София-Бургас", обясни още Милков.
Карлово е сред най-пострадалите райони от намаляването на влаковете в страната. Спрени са общо 9 пътнически влака от и до София, Златица, Сливен и Тулово, които минаваха през града. Така на практика много селища в общината остават без железопътен транспорт. Пред закриване е и Локомотивното депо в града.
Осем от спрените влакове, които минават през Карлово, ще бъдат възстановени, заяви министърът на транспорта Ивайло Московски. Той пристигна на гарата в града малко след като протестиращи граждани и представители на синдикатите в железниците от Карлово, Пловдив и Стара Загора блокираха за кратко бързия влак от Бургас за София.
"Българските държавни железници" ще си получат орязаните 40 млн. лв. от годишната субсидия, това заяви и днес министър Московски. Той припомни още от вчерашното решение, което предстои да бъде одобрено от правителството на 21 януари и с което бе предотвратено спирането на влаковете:
Така необходимите средства, които са разчетени в бюджета, но са блокирани като капиталов трансфер, ще бъдат прехвърлени като субсидия в БДЖ "Пътнически превози". Размерът им е 40 милиона лева, което на нас ще ни позволи да отменим взетото решение за отмяна от 1-ви февруари на следващите 90 влака и да ревизираме сегашното решение за спрените 38, като най-вероятно в по-голямата си част те ще бъдат възстановени. Специално за Карлово ще изпълним абсолютно всички искания на кмета, което да гарантира нормалния превоз на пътници и да няма напрежение. Технически ни е необходима около седмица, така че няма проблеми. Това ще бъде възстановено.
От железничарския синдикат в Горна Оряховица решиха, че въпреки уверенията за отлагане на съкращенията на персонал, синдикатът не е доволен от решението на БДЖ да спре 38 влака.
Броени дни след спирането на първите 38 нерентабилни влака стана ясно, че съкращенията в БДЖ се отлагат. До средата на февруари ще бъде подготвена стратегия за оздравяване на железницата, която трябва да бъде приета и от Народното събрание. Новото развитие обаче не отмени протестите и на няколко ключови гари днес те все пак ще се състоят.
Няма железничар, който да отрече, че десетки пътнически влакове пътуват почти празни. И че приходите от билети не покриват ни най-малко разходите по линиите. Но пък оцелелите от предишните съкращения в БДЖ твърдят и, че оптимизацията не е подобрила положението им.
Не се е подобрила и услугата за пътниците - обществена тайна е, че който може да си позволи алтернатива на четири или повече гуми, не ползва влаковете. Все още обаче хиляди българи, разпръснати по села и махали, могат да ходят на работа, училище и лекар само с влак. Защото тогава пътят им до областния град излиза и под лев.
Държавата заяви, че разчетите не позволяват влаковете да пътуват като досега - ще трябва да се разредят. На 12 януари спряха 38. Кои влакове да спрат обаче? Оказва се, че в габровско съкращенията от 12-ти не са били съгласувани с местните хора. Областният управител получил писмо от БДЖ едва на 6-ти януари. Недостатъчно е било времето за реакция не само в габровска област.
Едва пред свършен факт, засегнатите от спирането на 10 влака между Царева ливада и Габрово, смятаха, пресмятаха и помолиха 4 да останат. Иначе за ученици, студенти и работещи гарата ще стане втори дом.
БДЖ приеха да върнат въпросните четири влака. А транспортната комисия в Народното събрание препоръча да се отмени въобще цялата порция съкращения - 38 от понеделник и още 90, планирани от началото на февруари. Докато не се изготви стратегия за развитието на железниците, различна от досегашната реформа на разписанията. Според клиентите на БДЖ, ако се допитват и до тях, съкращенията ще са по-смислени. А не като на гара Стамболийски, където от началото на годината пътниците сутрин се оказват три пъти повече от местата в единствения влак за Пловдив.