Продължават разкритията за миналогодишната трагедия в Горни Лом, когато при взрив на цех в завод „Миджур” загинаха 15 души.
Новото е, че до 100 тона мини са преминавали по пътищата на страната без обозначителни знаци и слабо охранявани, съобщи днес директорът на Националната следствена служба Евгени Диков пред БНТ.
Разследването на трагедията в Горни Лом до момента показва, че от средата на юли миналата година броят на доставените мини рязко се е увеличил. Причината – забавяне на изпълнението на договор с гръцките служби.
Всеки ден на граничния пункт Кулата са пристигали по 4-5 камиона с експлозиви. Те били ескортирани от кола на гръцката военна полиция, пожарната и полицията.
У камионите с мини обаче били посрещани от двама пенсионери.
Става въпрос за пенсионирани полицаи, с „по един пистолет на кръста и автомобил без отличителни знаци”.
Боеприпасите са минавали през някои от големите градове на страната – Сандански, Дупница, Монтана, Враца. Оказва се обаче, че според Наредбата за транспорт на взирвоопасни вещества тези 100 тона мини не са нарушение.
„Просто е позволено по пътищата на България, магистралите да се движат по 21, по 42 включително до 100 тона мини без каквито и да е обозначителни знаци. Аз не мога да приема, че една табела с надпис взривоопасно на първия автомобил води до някаква сигурност при транспортирането на тези мини”, обясни Диков.
По данни на разследващите малко преди трагедията, работна смяна от 12 души е трябвало да утилизира по 8 000 хиляди мини на ден, което е извън всякакви норми за безопасна работа.
От следствието работят и по версията за грешка при самото изграждане на завода.
До момента обаче е доказано по безспорен начин, че взривът не е бил умишлен.