Министър-председателят Бойко Борисов разпореди на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова,
Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ (НКСИП) незабавно да предприеме действия по прекратяване на процедурата за избор на изпълнители на строителството на Автомагистрала „Хемус” – Лот 1 и Лот 2.
Вероятно решението на премиера Борисов не е случайно, тъй като скандал разтресе класирането в търга на двете отсечки за АМ „Хемус” . Спечеленият търг за строежа на магистралата е с дължина около 59 км на цена от почти 1 млрд. лв. се обжалва от две чужди компании в КЗК.
Първата позиция – за участъка Ябланица – Угърчин, се оспорва от класираната на трето място италианска компания "Серенисима конструциони". Втората - за отсечката между Угърчин и Плевен, се обжалва от отстранената турска компания "Ташяпъ Иншаат Тааххют Санайи ве Тиджарет".
Прогнозната цена за проектиране и строителство на първата позиция бе от 168 000 000 лв., а за втората –от 266 000 000 лв. Мераклии за строителството са били 16 консорциуми и фирми. Първият лот бе спечелен от „Джи Пи груп” ООД, публична тайна е, че консорциумът е близък до Валентин Златев, а вторият - от „ПСТ ГРУП” ЕАД, свързана, според публикации, с депутата Делян Пеевски. Нито един от българските участници не е възразил срещу победителите, но две жалби са подадени в КЗК на 23 и 28 декември от италианската компания “Серениссима Конструциони” СПА и турската – „Ташяпъ Иншаат Тааххю Санайи ве Тиджарет” АД.
Прогнозните стойности са надхвърлени от всички фирми. Спечелилата първа позиция „Джи Пи груп” е предложила максимална цена е 297 973 373 милиона лева без ДДС, а „ПСТ ГРУП” ЕАД - 499 965 389 милиона лева, което е почти двойно спрямо прогнозната цена, сочи справка в Национална компания стратегически инфраструктурни проекти. Принципно участниците в подобни търгове играят около прогнозните стойности, а по Закона за обществените поръчки има опция надвищаващите тези стойности да бъдат отстранени.
„Ташяпъ Иншаат Тааххю Санайи ве Тиджарет” АД е предложила цена с 20% под усреднената на другите фирми, като тя е била обоснована, както е по закон, или предложената цена е с около 50 милиона лева под тази на спечелилия „ПСТ ГРУП” ЕАД. Национална компания стратегически инфраструктурни проекти обаче не приема тази обосновка, тъй като описаното от участника оптимизиране на трасето на автомагистралата, което според него обосновава оригинално решение за изпълнение на поръчката, всъщност противоречи на предварително обявените условия в процедурата и е несъвместимо с изискванията на възложителя. Несъстоятелни са и доводите на участника относно предложеното от него техническо решение, което е довело до ниската предложена цена, тъй като не били представени каквито и да е доказателства, как оптимизацията на част от дейностите се отразява при ценообразуването. Не били представени и обективни обстоятелства, които да са свързани с икономичност при изпълнение на поръчката или да са изключително благоприятни за участника освен декларирането за наличие на цялата механизация и техника, включително и кран ферма, тъй като не е доказано от участника тяхното влияние върху образуването на крайната цена. Участникът е представил и доказателства за наличие на държавна помощ, представена от турското Министерство на икономиката – факт, който е самостоятелно основание по чл. 70, ал. 4 от ЗОП за отстраняването му, тъй като не може да се установи законовото основание за тази държавна помощ, както и дали тази помощ е в съответствие със законодателството на ЕС, се заявява още в становището на Национална компания стратегически инфраструктурни проекти.
Буди интерес обаче защо са били приети техническата обосновка на въпросната турска фирма и защо тя е класирана на етап предлагане цена? Държавната помощ за фирмата се оказва неин минус, вместо гаранция, както и кран фермата, с която разполага.
Няколко са хипотезите, по които се избират участниците – икономичност при изпълнение на поръчката, оригинално решение, по-благоприятни условия от останалите, ползване на държавна помощ. Фирмата – участник в търга има възможност да се позове само на един от тях, турската компания е направила обосновка по всички, но явно това не й е помогнало.
Очакваше се най-късно до 6 месеца да бъде потвърден изборът на фирмите изпълнители, дори и при обжалване. Успоредно с това може да се извършва и отчуждаването на терените, а реално строителство може да започне през 2017 г., коментира тогава Павлова. По договор проектирането и изграждането трябва да приключат за 32 месеца, т.е. до края на 2019 г. отсечката трябва да е готова.
В официалното прессъобщение на правителството няма посочени обосновка или мотиви за прекратяването на процедурата. Какво точно е имал премиера предстои да разберем.
Магистрала "Хемус" се очакваше да се строи със спестяванията от магистрала "Струма“. Тъй като такива не се очертават, на този етап се отменя строителството, тълкуват от строителното ведомство. Очаква се и официално прессъобщение от МРРБ.