Още през юни 2015 г. започна секторен анализ на пазара на горивата у нас. Това съобщи пред БНТ говорителят на Комисията за защита на конкуренцията Марио Гаврилов, който заедно с икономиста Георги Ангелов коментира темата за цените на горивата у нас и доколко са основателни твърденията да говорим за картел.
„Намираме се вече на финала на секторния анализ. Получихме и работим с информацията от данъчните и митниците, която ни беше предоставена в един експресен порядък. Така че трябва да бъда максимално пестелив в изразните си средства. Предстои да получим отговор на всички тези въпроси със секторния анализ на комисията. Ние имаме твърдата решимост, ако бъдат установени забранени споразумения, ако бъде установен картел, фирмите, които участват в тези забранени споразумения, в този картел, да понесат цялата строгост на закона така, както е предвидено в българското законодателство, каза Гаврилов.
Той сподели, че практиката от други доказани картели показва, че това не води до незабавен ефект върху цените на дребно.
„Това, което можем ние да видим като външни наблюдатели, има една добра и една лоша страна. Добрата страна е, че ниските цени, които бяха във Варна около Нова година, вече са в София. Лошата новина е, че отне около месец и половина. Би трябвало по-бързо да действа пазарният механизъм, ако имаме наистина достатъчно добро ниво на конкуренция и в момента, към вчерашна дата, цената на бензина в България е една от най-ниските в Европа, всъщност в Полша е по-ниска, т. е., вървим към нормализация, но това се случва със забавяне. Въпросът е това забавяне защо се случва и дали има някакво изкривяване на пазара, което вреди. Още повече, че в България имаме най-ниските данъци и акцизи върху бензина, т. е., след като имаме най-ниския акциз върху бензина, би трябвало цената в България през цялото време да е най-ниска в Европейския съюз“, каза Ангелов.
„Държавата като бюджет субсидира цената на бензина с най-ниски данъци и акцизи и тя би трябвало да е ниска през цялото време. Ако не е така през цялото време, трябва да се види в тези периоди, в които в България не е най-ниската цена, защо това се получава – дали е заради производствени разходи, дали е заради цената на петрола, дали е заради бензиностанциите, дали е заради складовете на едро, които също се държат от 1-2 фирми“, категоричен е Ангелов.
От Българската петролна и газова асоциация писаха до премиера, че според тях ведомствените бензиностанции трябва да отговарят на всички изисквания, които са валидни за търговските вериги за горива, и алармираха за нелоялни практики, които спъват работата на фирмите, и настояха за равнопоставеност на всички участници на пазара, липса на двойни стандарти, върховенство на закона.
„Интересно е, че към нас започват да се обръщат с други сигнали. Цените на горивата в последните месеци спаднаха. Защо не спадат цените на други стоки, които са зависими от цените на горивата“, каза Гаврилов.