Необходима е да има повече прозразност по цялата верига на осъществяване на обществените поръчки. Да е ясно кой и как ги реализира. Какви условия са зададени, как са спечелени конкурсите и какви са крайните резултати. Това заяви в ефира на БТВ лидерът на АБВ и президент на България (2002-2012) Георги Първанов.
„И понеже правим парламентарни комисии по повод и без повод, ето една парламентарна комисия, която би стояла на мястото си. Тя би могла да изиска документацията, кореспонданцията по съответните обществени поръчки. Да прецени дали само на изхода, дали и на входа няма тежки нарушения? Важно е да видим наказани, санкционирани“, посочи той.
Във връзка с темата Първанов отговори на въпрос, свързан със създадената наскоро парламентарна комисия, която трябва да разследва възможността за намеса на Русия и Турция във вътрешните работи на България. По думите му този орган е по презумпция ненужен, тъй като в Народното събрание има достатъчно комисии, пред които службите могат да докладват при наличие на подобен проблем. „Второ нещо, което е още по-важно: ние априори решаваме, без да знаем фактите, да създадем комисия, която да разглеждат дейността на две държави. Защо точно на тези две? Защо не на някоя друга европейска държава? Знаем колко фондации работят на българска територия. Защо не американските? Защото също има фондации, които работят – помагат. Други смятат, че така пречат, че така вредителстват. Но това е един тежък обществен дебат, който само може да създаде допълнително напрежение със съседите ни и с по-далечни държави. Така че подходът (при създаването на комисията Бел.ред.) беше в разрез с дипломацията и в разрез с националния ни интерес дори. Аз съм сигурен, че ако тази комисия все пак остане, по-скоро тя ще бъде поле за популистки изяви, за атаки, за „хибридни войни“, за други неща. Това само ще навреди“.
Георги Първанов коментира и подкрепата на Алтернатива за българско възраждане към управлението на държавата. „Ние подкрепяме политики, не подкрепяме личности. Имаме много възражения срещу отделни министри. Даже бих казал, че отдавна мина времето за един сериозен ремонт на кабинета, който да го оздрави, който да даде друга перспектива, но това е работа на министър-председателя. Ние сме се фокусирали върху социалната дейност. И ако някои за 13 депутати имат седем министри, ние за 11 депутати имаме един министър, който обаче работи за седем“.
Лидерът на АБВ изрази становище и по промените в текстовете на закона за борба с корупцията. „Това е един изцяло нов закон и слава Богу! Това е един закон, който кореспондира с много от нещата за които АБВ настояваше. Ние бяхме за това органът, централното бюро или както ще го наречем, да не е едноличен орган, а такава беше първоначалната идея на госпожа Кунева. Второто нещо предвидено е това да е широк орган и избиран от Народното събрание. Надявам се с достатъчно високо мнозинство, което да не допуска налагане на силова воля. Има 4 – 5 неща които показват, че екипът, който е правил този законопроект вече се е вслушал в конкретните бележки, не само на АБВ. Това ми дава основание да кажа, че този законопроект има много по-високи шансове. Разбира се, експертното и политическото му обсъждане при нас предстои“.
В заключение по повод на предстоящия вот за държавен глава председателят на АБВ заяви, че на тези избори ще има сблъсък между два модела на развитие на президентската институция. „Единият модел е този, който правихме с моя екип, с моята администрация. Другият модел ще е на президента Плевнелиев, независимо дали той или някой друг от ГЕРБ ще олицетворява модела“.