Схемата на горивата на Марешки е разкрита, заяви Валя Ахчиева в предаването “Открито” по БНТ.
Предаването проследява пътя на две цистерни напуснали данъчния склад в Благоевград на фирмата „БМВ 2000“ с гориво с произход от „Лукойл“, но станало вече собственост на друга фирма. Според документите цистерните е трябвало да пристигнат в друг данъчен склад, този в Разлог на фирма „Глобул петролиум сървис“. Един от шофьорите – Ясен Христов пак от тази фирма.
По пътя за Разлог обаче не настигнахме цистерните с дизел, които пътуват от един данъчен склад до друг под режим „отложено плащане“ на акциз, които би трябвало да се контролират от системата БАЦИС в Агенция „Митници“ точно при това им движение. Не ги открихме и в данъчния склад в Разлог където разтоварват горивото, както пише в Закона за акцизите и данъчните складове, разказа Ахчиева.
В системата БАЦИС е открито съобщение от същия ден (19 май 2016 г.), че автоцистерните били пристигнали в склада в Разлог. На следващия ден данъчният склад в Разлог е обект на мащабна акция. ГДБОП, ДАНС, Агенция „Митници“, НАП и Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) запечатаха склада, но и те не могли да открият управителя на „Супериор ауто съплайс“ и собственика на данъчния склад на „Глобул петролиум сървис“.
Няколко дни по-късно в медиите излиза новината за открито некачествено гориво в бензиностанцията „ВМ петролиум“ в Габрово, собственост на Веска Марешка. Била запечатана една колонка с 2 пистолета. Лабораторните изследвания на мобилната станция в Плевен към ДАМТН била открила в пъти по-голямо съдържание на сяра в дизела.
Ахчиева разказва още как бившият началник на ДАМТН Петър Костадинов при разговор по телефона е помислил, че тя е от екипа на бензиностанцията на Марешка и е заявил, че ще помогне за разрешаването на проблема след като се върне от море в Турция.
„Колегите ще трябва да си свършат работата така както са я подхванали. Не знам колко е откритата сяра, но ако е малко повече... Специално за плевенската лаборатория не мога да кажа калибровките какви са, но когато аз бях в дирекцията в стационарна лаборатория се поличаваха малко по-ниски резултати, така че резултатът там може да падне. Ако горивото не съответства на изискването за качество може да се иска арбитражно изпитване, което трябва да се направи в друга стационарна акредитирана лаборатория, като то окончателно отменя всички предишни изследвания“, обяснява при повторен разговор по телефона Петър Костадинов.
„Това, с което аз мога да съм ви полезен като се върна, е ако имате някакви въпроси по развитието на случая или да ви консултирам, например да помислим от къде може да попадне тази сяра в горивото“, казва още той. Попитан от къде може да е дошла сярата в горивото той казва: „Като имаме предвид, че Марешки прави някакви свои схеми на снабдяване вероятно е имало замърсяване по пътя на снабдителната верига.“
Според декларация на ДАМТН за съответствие на качеството на горивото в бензиностанцията, последната доставка е на гориво произведено в „Полисан – Русе“ и е пристигнало в бензиностанцията на Марешка в габрово от доставчика „Агро 03„ от Вълчи дол.
От лабораторията за контрол на горивата към ДАМТН отказват да говорят по темата.
Попитан от къде е това гориво Людмил Вълков изпълнителен директор на фирма „Полисан“ - Русе не може да даде отговор.
Главният секретар на ДАМТН Валентин Чиликов казва, че бензиностанцията в габрово е била обект на проверка и е открито дизелово гориво, което не съответства на изискванията, с повишено съдържание на сяра. Резултатите са били потвърдени от мобилна и стационарна лаборатория.
Димитър Василев, управител на фирма „Агро 03“ казва, че закараното в Габрово гориво е на „Полисан“. „Ние сме дистрибутори на „Полисан“, работим и зареждаме много хора. Горивото е взето от „Полисан“, но е омесено в резервоара с доставка от Разлог. Като направихте репортажа, те спряха да работят с тях, защото на всички им е ясно, че там нещата миришат отвсякъде...“, твърди Василев като казва, че трябва да се намери и базата във Велинград на „Супериор ауто съплайс“ от която камионите тръгват за доставка на бензиностанциите. Въпреки, че по адрес данъчния склад на тази фирма е в Разлог на пътните листи на камионите пише, че те тръгват от Велинград, казва още той. Въпросната доставка е направена от камиона на г-н Марешки. Те сами си признават, че и преди това са имали доставка на гориво от Разлог, спрели са да работят и след това нашето гориво се е омесило в резервоара на бензиностанцията“, обяснява още Димитър Василев.
„Виждал съм и на други места, че горивото тръгва от Велинград. Камионите са с пътни листове от Велинград с АДД – акцизно данъчен документ от Разлог, което ми беше много интересно как става“, подчерта той. По думите му горивата се месят във Велинград и не се знае какво се продава.
Димитър Василев твърди, че горивото на бензиностанцията не било дошло от данъчния склад в Разлог, а от някаква съвсем обикновена петролна база във Велинград, която не е акцизен данъчен склад и в която нямало измервателни уреди. Затова Ахчиева не е открила автоцистерните в Разлог, защото когато излезели от данъчния склад в Благоевград, те завивали към Велинград и отивали в база, в която се смесвали всякакви горива.
В декларация за съответствие на качеството на горивото се вижда, че е издадена от данъчния склад в Разлог, но той няма правото да издава такъв документ, защото той не е рафинерия и там не се произвежда дизел. В документа пише, че горивото ще се използва от фирмата на Веска Марешка - „Трейднет Варна“.
Председателят на ДАМТН Стефан Цанков заяви, че съдържанието на сяра в дизела е било завишено с около 60-70 %, като резултатът от стационарната лаборатория дори е бил по-висок. „потърпевшите имат право на арбитраж в избрана от тях лаборатория и много често ние имаме проблем с това, тъй като нашите проби, които показват отклонения над нормата, в частните лаборатории се оказва, че горивото отговаря на нормата“, сподели той. По думите му в момента сме в ситуация, в която тежестта на частните лаборатории е по-голяма от тази на държавните. Относно това е информирана и прокуратурата, заяви Цанков. Той заяви още, че откакто Петър Костадинов не е шеф на дирекцията в ДАМТН е излязло на яве, че има 500 изтрити бензиностанции от базата данни, които не са проверявани повече от 10 г., липсващи пломбажни клещи и други нарушения. Той вече е в частния сектор и консултира как да бъдат избягвани санкциите. По думите на Цанков, докато Костадинов е бил директор, неговата съпруга е имала 3 бензиностанции, които никога не са били проверявани и това не е било декларирано като частен интерес.
На въпрос как на тяхната бензиностанция е пристигнал некачествен дизел, с толкова много сяра в него Веселин Марешки заяви, че най-вероятно горивото е от „Лукоил“. По думите му той се е оплакал по медиите, че е тормозен и каран да купува по най-дългият маршрут от Разлог до Варна и като купува през 5-6 посредника от „Лукойл“. Аз съм казал от къде купувам горивото, от „Лукойл“ през няколко посредника. Аз не мога да отговарям за това какво се случва в базата в Разлог“, каза той.
Кристиян Стоянов, който е водещ експерт „Продажби“ в „Лукойл“ пък категорично отрече да са продавали гориво на Марешки. „Изказването му, че му продаваме горива, че те са некачествени не отговаря на истината. През месец март г-н Марешки пожела да му бъдат предоставени договори за доставка на горива от „Лукойл“. Той получи пълният пакет с ценови условия и приложения, за да може да закупува директно горива от нас. На 1 април той декларира писмено, че няма готовност да купува от „Лукойл“. Той получи писмено уверение, което е подписано и от него, че в момента, в който има готовност да купува горива от „Лукойл“, договор ще бъде сключен незабавно“, обясни Стоянов. По думите му излизайки от базата в Благоевград горивата са с декларация за съответствие от „Лукойл“, за качеството им по-нататък обаче е отговорна фирмата посредник, а отговорност за качеството носи последния, който е доставил горивото в бензиностанцията.
На въпрос кое гориво може да съдържа толкова сяра в него от ДАМТН са заявили, че това е или корабно гориво, или пристигнало от трети страни, извън Европейския съюз. Такива горива се внасят в България, но те се преработват допълнително в рафинериите, за да могат да се очистят от сярата. Явно някой бързайки е пропуснал да направи това, както е пропуснала и електронната система БАЦИС да контролира тези горива.