Отидете към основна версия

152 016 101

Разкриха схемата на горивата на Марешки

  • марешки-
  • разкриха-
  • схемата-
  • горивата

Схемата на горивата на Марешки е разкрита, заяви Валя Ахчиева в предаването “Открито” по БНТ.

Предаването проследява пътя на две цистерни напуснали данъчния склад в Благоевград на фирмата „БМВ 2000“ с гориво с произход от „Лукойл“, но станало вече собственост на друга фирма. Според документите цистерните е трябвало да пристигнат в друг данъчен склад, този в Разлог на фирма „Глобул петролиум сървис“. Един от шофьорите – Ясен Христов пак от тази фирма.

По пътя за Разлог обаче не настигнахме цистерните с дизел, които пътуват от един данъчен склад до друг под режим „отложено плащане“ на акциз, които би трябвало да се контролират от системата БАЦИС в Агенция „Митници“ точно при това им движение. Не ги открихме и в данъчния склад в Разлог където разтоварват горивото, както пише в Закона за акцизите и данъчните складове, разказа Ахчиева.

В системата БАЦИС е открито съобщение от същия ден (19 май 2016 г.), че автоцистерните били пристигнали в склада в Разлог. На следващия ден данъчният склад в Разлог е обект на мащабна акция. ГДБОП, ДАНС, Агенция „Митници“, НАП и Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) запечатаха склада, но и те не могли да открият управителя на „Супериор ауто съплайс“ и собственика на данъчния склад на „Глобул петролиум сървис“.

Няколко дни по-късно в медиите излиза новината за открито некачествено гориво в бензиностанцията „ВМ петролиум“ в Габрово, собственост на Веска Марешка. Била запечатана една колонка с 2 пистолета. Лабораторните изследвания на мобилната станция в Плевен към ДАМТН била открила в пъти по-голямо съдържание на сяра в дизела.

Ахчиева разказва още как бившият началник на ДАМТН Петър Костадинов при разговор по телефона е помислил, че тя е от екипа на бензиностанцията на Марешка и е заявил, че ще помогне за разрешаването на проблема след като се върне от море в Турция.

„Колегите ще трябва да си свършат работата така както са я подхванали. Не знам колко е откритата сяра, но ако е малко повече... Специално за плевенската лаборатория не мога да кажа калибровките какви са, но когато аз бях в дирекцията в стационарна лаборатория се поличаваха малко по-ниски резултати, така че резултатът там може да падне. Ако горивото не съответства на изискването за качество може да се иска арбитражно изпитване, което трябва да се направи в друга стационарна акредитирана лаборатория, като то окончателно отменя всички предишни изследвания“, обяснява при повторен разговор по телефона Петър Костадинов.

„Това, с което аз мога да съм ви полезен като се върна, е ако имате някакви въпроси по развитието на случая или да ви консултирам, например да помислим от къде може да попадне тази сяра в горивото“, казва още той. Попитан от къде може да е дошла сярата в горивото той казва: „Като имаме предвид, че Марешки прави някакви свои схеми на снабдяване вероятно е имало замърсяване по пътя на снабдителната верига.“

Според декларация на ДАМТН за съответствие на качеството на горивото в бензиностанцията, последната доставка е на гориво произведено в „Полисан – Русе“ и е пристигнало в бензиностанцията на Марешка в габрово от доставчика „Агро 03„ от Вълчи дол.

От лабораторията за контрол на горивата към ДАМТН отказват да говорят по темата.

Попитан от къде е това гориво Людмил Вълков изпълнителен директор на фирма „Полисан“ - Русе не може да даде отговор.

Главният секретар на ДАМТН Валентин Чиликов казва, че бензиностанцията в габрово е била обект на проверка и е открито дизелово гориво, което не съответства на изискванията, с повишено съдържание на сяра. Резултатите са били потвърдени от мобилна и стационарна лаборатория.

Димитър Василев, управител на фирма „Агро 03“ казва, че закараното в Габрово гориво е на „Полисан“. „Ние сме дистрибутори на „Полисан“, работим и зареждаме много хора. Горивото е взето от „Полисан“, но е омесено в резервоара с доставка от Разлог. Като направихте репортажа, те спряха да работят с тях, защото на всички им е ясно, че там нещата миришат отвсякъде...“, твърди Василев като казва, че трябва да се намери и базата във Велинград на „Супериор ауто съплайс“ от която камионите тръгват за доставка на бензиностанциите. Въпреки, че по адрес данъчния склад на тази фирма е в Разлог на пътните листи на камионите пише, че те тръгват от Велинград, казва още той. Въпросната доставка е направена от камиона на г-н Марешки. Те сами си признават, че и преди това са имали доставка на гориво от Разлог, спрели са да работят и след това нашето гориво се е омесило в резервоара на бензиностанцията“, обяснява още Димитър Василев.

„Виждал съм и на други места, че горивото тръгва от Велинград. Камионите са с пътни листове от Велинград с АДД – акцизно данъчен документ от Разлог, което ми беше много интересно как става“, подчерта той. По думите му горивата се месят във Велинград и не се знае какво се продава.

Димитър Василев твърди, че горивото на бензиностанцията не било дошло от данъчния склад в Разлог, а от някаква съвсем обикновена петролна база във Велинград, която не е акцизен данъчен склад и в която нямало измервателни уреди. Затова Ахчиева не е открила автоцистерните в Разлог, защото когато излезели от данъчния склад в Благоевград, те завивали към Велинград и отивали в база, в която се смесвали всякакви горива.

В декларация за съответствие на качеството на горивото се вижда, че е издадена от данъчния склад в Разлог, но той няма правото да издава такъв документ, защото той не е рафинерия и там не се произвежда дизел. В документа пише, че горивото ще се използва от фирмата на Веска Марешка - „Трейднет Варна“.

Председателят на ДАМТН Стефан Цанков заяви, че съдържанието на сяра в дизела е било завишено с около 60-70 %, като резултатът от стационарната лаборатория дори е бил по-висок. „потърпевшите имат право на арбитраж в избрана от тях лаборатория и много често ние имаме проблем с това, тъй като нашите проби, които показват отклонения над нормата, в частните лаборатории се оказва, че горивото отговаря на нормата“, сподели той. По думите му в момента сме в ситуация, в която тежестта на частните лаборатории е по-голяма от тази на държавните. Относно това е информирана и прокуратурата, заяви Цанков. Той заяви още, че откакто Петър Костадинов не е шеф на дирекцията в ДАМТН е излязло на яве, че има 500 изтрити бензиностанции от базата данни, които не са проверявани повече от 10 г., липсващи пломбажни клещи и други нарушения. Той вече е в частния сектор и консултира как да бъдат избягвани санкциите. По думите на Цанков, докато Костадинов е бил директор, неговата съпруга е имала 3 бензиностанции, които никога не са били проверявани и това не е било декларирано като частен интерес.

На въпрос как на тяхната бензиностанция е пристигнал некачествен дизел, с толкова много сяра в него Веселин Марешки заяви, че най-вероятно горивото е от „Лукоил“. По думите му той се е оплакал по медиите, че е тормозен и каран да купува по най-дългият маршрут от Разлог до Варна и като купува през 5-6 посредника от „Лукойл“. Аз съм казал от къде купувам горивото, от „Лукойл“ през няколко посредника. Аз не мога да отговарям за това какво се случва в базата в Разлог“, каза той.

Кристиян Стоянов, който е водещ експерт „Продажби“ в „Лукойл“ пък категорично отрече да са продавали гориво на Марешки. „Изказването му, че му продаваме горива, че те са некачествени не отговаря на истината. През месец март г-н Марешки пожела да му бъдат предоставени договори за доставка на горива от „Лукойл“. Той получи пълният пакет с ценови условия и приложения, за да може да закупува директно горива от нас. На 1 април той декларира писмено, че няма готовност да купува от „Лукойл“. Той получи писмено уверение, което е подписано и от него, че в момента, в който има готовност да купува горива от „Лукойл“, договор ще бъде сключен незабавно“, обясни Стоянов. По думите му излизайки от базата в Благоевград горивата са с декларация за съответствие от „Лукойл“, за качеството им по-нататък обаче е отговорна фирмата посредник, а отговорност за качеството носи последния, който е доставил горивото в бензиностанцията.

На въпрос кое гориво може да съдържа толкова сяра в него от ДАМТН са заявили, че това е или корабно гориво, или пристигнало от трети страни, извън Европейския съюз. Такива горива се внасят в България, но те се преработват допълнително в рафинериите, за да могат да се очистят от сярата. Явно някой бързайки е пропуснал да направи това, както е пропуснала и електронната система БАЦИС да контролира тези горива.

Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 2 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове