Тръгнах си от Българската армия, защото не мога да остана подчинен на министър на отбраната, който не поиска и не се вслуша в моята експертиза. Това заяви бившият командир на Военновъздушните сили на Република България о.з. генерал-майор Румен Радев по време на пресконференция, на която представи мотивите си за напускане редовете на Българската армия и ще говори за реалното състояние на българската изтребителна авиация.
„Бил съм бил политическа фигура. Много интересно кой дава тези дефиниции за мен. Един човек, на сайта на чиято партия виси следното описание за самия него - "Николай Ненчев е демократ, подготвен за битката с Русия, има силна воля и идеологическа чистота“.
„Лично аз на мястото на премиера не бих се доверил на човек, който афишира идеологическата чистота. Това ми навява мисли за едни минали исторически епохи“, заяви ген. Радев.
По думите му министър Ненчев не е отговорил на писмата и рапортите му. Според ген. Радев министър Ненчев се отнася с неглижиране към важни проблеми на националната сигурност, за които ген. Радев алармира остро 2 години. „През тези две години изтребителната авиация можеше да бъде спасена и да не стигаме до крайно рискови решения, каквито са в момента“, посочи ген. Радев.
Никъде в никой документи и никакво устно мое изявление, аз
не съм изявявал позиция, че съм против съвместната охрана на българското въздушно пространство заедно с нашите съюзници,
подчерта Радев.
„Все пак с министъра на отбраната се разминахме по начина на реализация на тази въздушна охрана“, каза ген. Радев. Той посочи, че първото им разминаване е било относно необходимостта от дефиниране на понятието съвместна охрана в чл. 130 от Закона на отбраната и въоръжените сили и добави, че е предложил текстове, които да гарантират оцеляването и бъдещото развитие на изтребителната авиация. „Разминахме се и по втория въпрос - за нашата финансова ангажираност“, посочи ген. Радев.
Той отбеляза, че въпреки дебатите и писмените му становища, концепцията е била утвърдена от Комисията по отбрана на 23 февруари тази година. „За щастие нашият национален военен представител прояви здрав разум и е предложил финансовата част на тази концепция да не се предоставя на съюзниците“, посочи ген. Радев. По думите му, това е било добър знак и е създало в него впечатлението, че този проблем е овладян. Той посочи, че тайно Министерството на отбраната е изпратило на съюзническа държава покана с цялата финансова част на концепцията и обясни, че в командването на ВВС се е разбрало на 14 юли. „Искам да заявя много ясно -
нямам нищо против военновъздушните сили на която и да е съюзна държава.
Нямам особено нищо против полските военновъздушни сили“, посочи той и обясни, че са организирали две съвместни и много ефективни учения. „Не мога да проумея факта, че
ние ще плащаме за подготовката на полските летци, които летят около три пъти повече от нашите.
Факт е също, че от всички държави, които имат собствена авиация, България е най-бедна“, посочи ген. Радев и отчете още, че от всички държави -членки на НАТО единствено България предлага съвместен Air policing срещу поемане на разходите. Ген. Радев попита дали чиновниците си дават сметка какво поражение нанасят върху мотивацията на летателния състав.
Изтребителната ни авиация беше напълно приземена,
обобщи Румен Радев. Във връзка със състоянието на ВВС ген. Румен Радев посочи, че се пита кого лъже министърът на отбраната – себе си, летците и техниците или медиите. „Питам се и друго дали премиерът наистина знае реалното състояние на изтребителната ни авиация и каква комуникация тече между него и най-добрия му министър“, коментира ген. Радев. Той подчерта, че няма да посочва бройки на самолети, тъй като такива са изискванията на Закона за защита на класифицирана информация. „За последните две години освен договора с Полша за доставка на 6 двигателя от ремонт, и освен тези четири двигателя по този договор, два от които дойдоха едва миналия месец, няма никакви други договори. Няма никакви други доставки на ремонт, от които има крещяща нужда. В резултат - изтребителната авиация беше напълно приземена“, каза той. Според него причините за състоянието на бойната ни авиация е
некомпетентност на ръководството на отбраната, гарнирано с неглижиране на военната експертиза.