„Имам информация за превишена скорост на влаковата композиция в Хитрино, но тя трябва да бъде потвърдена”, заяви главният разследващ на „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) Бисер Минчев по bTV.
По думите му тази информация е дошла от негови колеги, които са били на работа в този момент в Хитрино. „Те казват, че е била висока при влизане в гарата”, допълва Минчев. „Вчера беше свалена информацията от архивиращото устройството и на двата локомотива, тя ще се разшифрова и тогава ще знаем колко точно е била скоростта на композицията”, каза той.
„Влакът трябва да се движи с до 40 км/ч, но не мога да предполагам колко е била”, поясни Минчев. Той заяви, че се работи по множество версии, като не се изключва и тази за скъсване на вагоните. „Има скъсване между пети и шести вагон, дали е преди или след дерайлирането – това също е една от хипотезите”, допълни Минчев. Предстои разследващите органи да разшифроват информацията от т.нар. черни кутии на локомотивите. „Според мен причините за катастрофата край Хитрино се коренят в това, че жп линията е строена много отдавна, по време на руска-турската война.
Не знаем какви грижи са полагани за нея, кога е ремонтирана”, каза пък бившият следовател Георги Илиев пред bTV. Илиев е бил Началник отдел за разследване на аварии, катастрофи и пожари в Националната следствена служба. Разследвал е взрива край Петолъчката, инцидентът в Охридското езеро, катастрофата на автобуса в река Лим, трагедията в дискотека „Индиго” и атентата в Сарафово.
Като втора причина за инцидента в Хитрино Илиев посочи размитата отговорност в министерството на транспорта. „Към настоящия момент контролните органи, които проверяват изправността на жп структурата са към Министерството на транспорта. Оставям гражданите сами да преценят дали това е правилно”, каза той.
„За да се установи дали причината за инцидента е техническа, трябва да се проследи пътя на композицията от началната гара до Хитрино, да се види с каква скорост е следвало да се движи тя, на какъв семафор е влезнала в гарата, дали участъкът е прав или има завой”, поясни Илиев.
По думите му разследващите органи вече би трябвало да знаят скоростта, с която влакът се е движел при влизане в Хитрино. Той поясни, че ако влаковата композиция наистина се е скъсала, както се твърди в момента, това може да се разбере много лесно.
„Винаги от такова произшествие остават видими следи по траверсите и чакъла”, допълни Илиев. „Всеки инцидент е можело да бъде предотвратен. Сега това е задачата на разследващото звено на Министерството на транспорта, което ще установи причините за тази авария”, каза още той.