Граничният контролно - пропускателен пункт „Маказа” ще бъде открит на 16 ноември, въпреки всички сътресения, на които е подложена съседна Гърция, съобщиха специално за „Нов живот” от Агенция „Пътна инфраструктура” в София.
Пътят от наша страна отдавна е готов. Изпълнението на укрепителните работи по свлачището под село Лозенградци ще приключи до края на ноември заради възникнали усложнения при изпълнението на пилотната конструкция, уточняват от Агенцията.
Веднага след откриването на пункта през него няма да могат да преминават товарни автомобили.
От Агенция „Пътна инфраструктура” не се ангажират с коментари за напредъка на работата по пътя от гръцка страна. Уточняват само, че поддържат добри работни контакти с колегите си в южната ни съседка.
„Маказа” ще е петият общ пункт с Гърция и най-големият след този на Кулата. От 1996 г. пътят от Русе до бъдещия граничен пункт е участък от трансевропейския транспортен Коридор № 9 от Хелзинки до гръцкото пристанище Александруполис. Старият път, по който са минавали местните хора към южната ни съседка и обратно, е недалеч от село Стрижба. В началото на 20 век е отрязан от границата между България и Гърция.
Проектирането на отсечката от Подкова до Маказа започна още през 2001 г. 18-километровият път бе сочен от новата власт като лош пример за инвестиция. Това не пропусна да подчертае и премиерът Борисов при първата копка на втория участък от него - Кърджали – Подкова. Шосето е с дължина 34 км. Изграждането ще струва 32 млн. лв. и трябва да бъде готово за 25 месеца.
В края на юли Министерският съвет осигури допълнителни 4,5 млн. лв. за изграждането на ГКПП Маказа.
Контролният пункт е готов, пътят вече изглежда различно, няма и следа от свлачищата, канавките са почистени, изчезнали са камъните по асфалта.
По-голямата част от пътуващите досега през Златоград ще се насочат към Маказа, защото оттатък пътят е много тесен. По прогнозни данни през новия ГКПП се очаква да преминават по около 3 000 товарни автомобила на денонощие.
Местните се надяват, че с отварянето на Маказа ще живнат търговията и услугите. Цените в Гърция са почти два пъти по-високи от нашите, казват те. В Златоград само за една година оборотът в магазините е нараснал почти четирикратно. Говори се, че заради кризата големи компании бягат от Гърция в съседни държави. Ако предпочетат България, ще има за нас и нови работни места. Пазарът на имоти също ще се оживи, доволни са хората от Кирковско.
Съседите обаче имат още доста работа по техния път през прохода. В това се уверихме преди месец, когато пропътувахме по новия път, който строят от Комотини до нашата граница. В края на септември зам.-министърът по инфраструктурата Гианис Магриотис съобщи за „Хоризонт”, че след 2 месеца ще бъдат готови първите 14 км от пътя в планинската част. Строителството на останалата част от пътя ще завърши в края на 2012 г. Това не означава, че проходът няма да се използва. Първоначално през него ще преминават само леки коли и микробуси докато се построи връзката на новия път с магистралата Виа Игнатия и товарни коли.
След седмица ще бъде открит новият граничен пункт. Заслугата за това е на няколко български правителства, които работиха да започне строителството на първия участък от пътя - от границата до Подкова, да се намерят средства и да се убедят ЕС и Гърция, че проектът е важен. Затова не е редно сегашните управляващи да си приписват само като своя заслуга предстоящото отваряне на „Маказа”.
Факт е, че на когото и да е заслугата, аплодисментите със сигурност ще са за Бойко Борисов, който след десетилетия чакане ще има честта да отпуши тапата Маказа.