Войната по пътищата е сериозен проблем, но първо трябва да спечелим войната за тол системата, за да спрем и войната по пътищата. Това заяви пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Той подчерта, че от липсата на системата обществото губи годишно над 500 млн. лв., които могат да се вложат в изграждането на модерна и безопасна пътна инфраструктура.
„Сега губи не министерството и държавата, а обществото, тъй като това са средства за изграждане на инфраструктура и рехабилитация, за пътна безопасност“, подчерта министър Нанков. Той отчете, че за 2016 г. приходите от продажбата на винетки са около 300 млн. лв. „Прогнозите са, че от тол таксите още първата година те ще нараснат минимум с 500 млн. лева. Това ще позволи пътният сектор да се самофинансира и да разчита по-малко на държавния бюджет, на заемни инструменти, дори след време и на европейските фондове“, категоричен бе Нанков.
Относно обществената поръчка за тол-системата министърът на регионалното развитие и благоустройството уточни, че в понеделник, ако има подадени оферти, ще бъде назначена комисия за оценка. Нашата основна цел е максимално бързото разглеждане на офертите и класиране. Нека да не изпадаме в хипотези. Ако срокът е кратък и няма подадени оферти днес, до 17.00 часа, както е обявена процедурата, отново ще удължим срока. Той беше удължен с 1 ден, защото трябва да се подадат оферти и всеки ден е ценен“, обясни той. „Нека да видим дали днес ще има подадени оферти. Ако няма подадени оферти, може да обявим процедурата със 7-дневен срок“, коментира министърът. Според него явно лобито, което иска България да не въвежда модела на електронно таксуване и да се продължи със сегашната система на винетно облагане, търси процедурни хватки. Съпротивата към системата може да идва и от факта, че тя ще бъде инструмент за борбата с контрабандата, защото ще е свързана със системите на митниците, на НАП и МВР.
Процедурата е в ход от 1 година и 45 дни. Блокирането й през цялото това време означава блокиране на механизъм, с който се осигурява безопасността на придвижване на хората, каза министър Нанков. Забавянето струва на бюджета около 500 000 000 лева или превърнато в ресурс за рехабилитация на пътища – достатъчен за приблизително 2000 км. Тази безкрайна игра на обжалване струва човешки животи, добави той.
Регионалният министър напомни, че с изграждането на тол системата гражданите няма да бъдат натоварвани финансово, защото фирмата ще изгради всичко за своя сметка, а следва това разплащанията към нея ще стават от събраните приходи. Системата ще е много по-справедлива, защото този, който нарушава, амортизира пътната инфраструктура на страната и замърсява околната среда, ще плаща повече. „Ще продължаваме да отстояваме като основен приоритет в сектор "Пътища" максимално бързото въвеждане на системата. Всичко останало значи, че ще имаме проблеми със състоянието на пътната инфраструктура“, категоричен бе министър Нанков.