Неправителствената организация Спаси София сигнализира за пореден некачествен ремонт на трамвайно трасе в София – този път на ул. Кракра, представляващ първа част от дълго чакания ремонт на бул. Дондуков. От организацията разпространиха снимки, показващи че Столичната община продължава да изгражда трамвайната инфраструктура по доказала се като остаряла и некачествена технология, приложена също при ремонтите на пл. Руски паметник и ул. Козлодуй.
На снимките те правят сравнение между строителната технология за полагане на трамвайни трасета в София и подобна, изпълнявана в Прага през 2010г.: вместо надеждна хидро- и виброизолация се ползва обикновен найлон. Бетонната основа се полага без ограничаващи трасето бордюри или дори обикновен кофраж, заради което бетонът се разлива безконтролно, покривайки и и самите релси.
Тази практика увеличава вибрациите и шума, което е предпоставка за напукване на пътното платно, както и за появата на пропадания на асфалта около релсите. Продължава и използването на дървени трупчета, вместо релсите да бъдат “захващани” от специални за целта метални щипки. “Използването на всички тези строителни методи характерни за миналия век, сериозно се отразява върху качеството и надеждността на трамвайното трасе” - заявяват от Спаси София.
„Недопустимо е при заделен бюджет от над 7,2 млн. лв. за ремонт на участък с дължина от само 1,35 км да ставаме свидетели на подобен начин на строителство“, смятат от организацията и допълват, че изпълнителят фирма Трейс е била избрана да ремонтира бул. Дондуков заменяйки паважа с асфалтова настилка. След избраното решение за запазването на паважа, стана ясно, че разходите за асфалтиране на фирмата-изпълнител значително намаляват - още един мотив качествените материали и безупречното изпълнение да бъдат императив.
От гражданската организация припомнят и че по време на обществените обсъждания отговорните представители на Общината са обещали трасето по бул. Дондуков да бъде изпълнено по нова технология, гарантираща качество. Тази част от ремонта ще се изпълнява през следващите месеци и Общината тепърва трябва да оправдае думите си, но остава въпросът защо част от проекта щяла да се изпълнява качествено, а другата не, след като двете улици са част от един трамваен маршрут?
От Спаси София призовават кмета г-жа Йорданка Фандъкова и зам.-кмета по транспорт Евгени Крусев незабавно да предприемат спешни мерки и да активират всички институционални механизми с цел недопускането на поредния скъпоплатен и в същото време некачествен ремонт. “Имат ли воля и необходимата експертност представителите на Столичната община да прекъснат порочната практика за “ремонт на ремонта”?” питат от “Спаси София”.
“Многократно сме обръщали внимание, че технологията, с която се ремонтират трамвайните трасета в София е остаряла и не се използва никъде в Европа. Именно това е и една от причините трамвайният транспорт у нас да бъде считан за бавен, шумен и непривлекателен, докато в Европа и по света трамваите преживяват своя ренесанс”. Ако не се промени подходът към ремонтирането и поддържането на трамвайната инфраструктура в София, ще се докаже за пореден път, че екологичният транспорт, качеството на въздуха и градската среда не представляват приоритет на Столичната община - смятат от организацията.