Макар бюджетът да е увеличен двойно, не са поискани нови оферти за новопроизведени машини, и така изборът на „Грипен“ е бил предрешен. Това заяви бившият военен министър Аню Ангелов. По БНТ той посочи, че е било възможно да се поискат оферти от САЩ за чисто нови F-16 Block 50 или От Франция за „Рафал“.
Друг проблем според него е начинът, по който ще бъдат придобити самолетите – на финансов или оперативен лизинг.
„Спорът между нов и стар самолет е безсмислен, въпросът е как ще се придобие самолетът. Унгария придоби своите „Грипен“ с финансов лизинг, а Чехия – с оперативен. В случая на Унгария това означава, че самолетите стават собственост на страната след определен период, а в случая на Чехия те трябва да върнат самолетите си, ако договорът се прекрати“, каза Ангелов.
Той посочи, че по време на конфликта в Либия Швеция, която не е страна-членка на НАТО, е забранила нейни самолети да се използват за бомбардиране на наземни цели. Въпросът според Ангелов е дали България ще може да изпълнява бойни задачи в състава на НАТО, ако самолетите, които използва, на практика не са нейна собственост.
„Регионалният аспект е много важен. Всички останали гранични държави на ЕС и НАТО имат F-16. Например, с румънския си и гръцкия си колега бяхме решили да закупим симулатор на F-16. Регионалното сътрудничество е много важно. Ако вземем „Грипен“, ще трябва да се кооперираме с Унгария и Чехия“, обясни бившият министър на отбраната.
Аню Ангелов отрече да има геополитически натиск от страна на НАТО какъв самолет да се закупи. Според него, Алиансът е настоявал България или да модернизира самолетите си, или да инвестира в съвременна противовъздушна защита.