Депутатите приеха на първо четене промени в Закона за тютюна и тютюневите изделия. Гласуваха 123 депутати, от които „за” бяха 79, против гласуваха 42-ма, а двама се въздържаха. Против гласуваха депутатите от Коалиция за България, ДПС и „Атака”.
Част от промените предвиждат закриването на Фонд „Тютюн“. Това е свързано с решението да отпадне държавното регулиране на производството, изкупуването и търговията с тютюн. Отменят се и разпоредбите, свързани със сроковете за изкупуване, договориране и изплащане на суров тютюн, както и тези с разпределението на квоти за производство, регулацията на изкупните цени, премирането на тютюнопроизводителите и безвъзмездното предоставяне на семена. Освен това отпадат задълженията на общините, свързани с тези дейности.
Друга група от предвижданите изменения засяга окачествяването и изкупуването на тютюна и дефиниране на отношенията институция - купувач. Съответно, при спор за окачествяване разходите да бъдат за сметка на фирмата потребител.
Отпада и тридесетдневният срок, в който изкупеният тютюн следва да бъде изплатен. Купувачите се задължават в срок тридесет дни след приключване на изкупуването сами да представят справка в Министерството на земеделието и храните (МЗХ) за изкупеното количество по сортови групи. Всяка година в срок до 30 юни фирмите трябва и да представят справка за наличните количества тютюн и/или суров тютюн от предишната реколта, както и такава за реализираните количества по сортови групи.
Въвежда се и забрана за това продажбата и предлагането на тютюневи изделия да става посредством услугите на информационното общество. Освен това се предвижда допълнително ограничение за рекламирането на тютюн и тютюневи изделия в обектите, в които се извършва търговия с тях. Реклама ще се допуска само в специализирани магазини за тютюн и тютюневи изделия. Забраната няма да важи и за специализираните печатни издания, предназначени за професионалисти в областта на търговията с тютюн и тютюневи изделия.
От ДПС настояха законопроектът да бъде оттеглен и да се намери друг подход, с който да се отчете характерът на този стратегически за България отрасъл, от който държавата не може да се оттегли. Според движението се създава се огромен риск за обезлюдяването на териториите, в които се отглежда тютюн.
„Основният порок на внесения законопроект е, че от регулирането на един сектор, се върви към другата крайност – към свръхлиберализацията на сектора. Тютюнът е дрога, легален опиат. Няма начин - да не е за държавно регулиране, няма начин - да не са правно регулирани отношенията, свързани с производството на тютюн и тютюневи изделия“, заяви депутатът от ДПС Лютви Местан.
„Тютюнопроизводството за България отдавна е определено като стратегически отрасъл. Аз нямам информация, че е стратегически отрасъл за Франция, за Германия. Но безспорно е стратегически отрасъл за България, защото има пряко отношение към националния суверенитет на Република България”, каза Местан.
„Търговската марка е част от националния суверенитет и това го пише в книгите, елементарно е. Ако България загуби широката мелнишка лоза като сорт грозде, губи част от своя суверенитет. Същото се отнася и за мавруда, и за тютюна. Вие ще кажете – ама ние между първо и второ четене ще ги оправим тези неща. Това не отговаря на въпроса, че не ги четем на първо четене. Мълчанието ви няма нищо общо с онази буря, която ще се създаде. Прекалено сериозна е темата”, допълни Лютви Местан.
Законопроектът е поредната стъпка по унищожаването на тютюневия отрасъл, заяви от парламентарната трибуна народният представител от ПГ на Коалиция за България Пенко Атанасов. По думите му това е било лицето на страната ни, отрасълът, който е носил приходи.
„Имахме много сериозна традиция в този отрасъл. Това, което вие правите, е зачеркване на този отрасъл. Тази икономика по някакъв начин трябва да се движи. Това обаче не се случва. Няма защо такива стъпки да се приемат”, допълни Пенко Атанасов. „По тази причина не може да бъде подкрепен този закон. Не бива така да се постъпва – не е в интерес за държавата, не е в интерес за никой. Законът е вреден. Поредният закон, който унищожава този отрасъл, и лишава много хора от поминък”, каза още Атанасов.
Народният представител от ПГ на партия „Атака” Венцислав Лаков заяви, че законопроектът не отговаря на интересите на България. „Става дума за преразпределението на 73 милиона лева, които са от предишния фонд „Тютюн”, които сега трябва да се пренасочат през фонд „Земеделие“. Тютюнопроизводството е незатихващ отрасъл. По-важното е, че България вече няма български предприятия, които да преработват тютюна и не е логично държавата да налива едни пари, с които да стимулира производството и подпомага чужди компании. Ние не можем да приемем това нещо, не искаме средствата да отиват в тази посока”, допълни Лаков. Според него проблемът може да се реши, като самите компании предложат реални цени и тези пари отидат за други по-важни неща.
„Тези 73 млн. лв. за тютюнопроизводителите се връщат в бюджета в размер на 1.8 милиарда лв. От тези пари правителството разпределя за майки, за здравеопазване, за пътища и т.н.“, заяви депутатът от Коалиция за България Корнелия Нинова в реплика към Венцислав Лаков. „Вашата теза беше - да не се дават 73 млн. лв. за тютюнопроизводителите, а да се дадат на майките. Тези 73 млн. лв. се мултиплицират многократно под формата на приходи в бюджета на държавата, които правителството може да разходва за социални дейности”, обясни Нинова.
Веселин Давидов от ГЕРБ заяви, че населението в Родопите разчита изцяло на доходи от отрасъл „Тютюн” и е нормално държавата да има целева политика за това население. Тези 73 млн. лв., които съществуват в Закона за държавния бюджет за 2012 г., са не само оправдани, а са и една морална отговорност към едно население в едни от най-изостаналите региони и за население, което е принудено да се препитава по труден начин.
В подкрепа на законопроекта се изказа депутатът от ГЕРБ и председател на земеделската комисия в парламента Десислава Танева. По думите и той уеднаквява процедурата, по която се подпомага сектора. „В същността си промените превеждат подпомагането в сектора съгласно общите принципи на подпомагане, така както сме се задължили и приели с влизането си в ЕС. Не може за всеки отделен сектор в земеделието ние да имаме отделна администрация, която да реализира подпомагането. Фонд „Земеделие” е органът, който разпределя и администрира подпомагането в сектора”, обясни Танева. Тя посочи, че по отношение на семената ще се разработи държавна схема за подпомагането.
Депутатът от Коалиция за България Корнелия Нинова попита Танева в коя европейска директива пише, че фирма може да дойде, да купи тютюн, да не го плати и да не носи отговорност. „Слабият от тук нататък няма никаква защита от страна на държавата. В кое европейско законодателство е записано, че фирма, която измами тютюнопроизводител и не му плати, няма да носи отговорност за това?”, попита Нинова.
„ДФЗ е разплащателната агенция и орган, който администрира политиката по подпомагане на сектор тютюн. Условията за покупка на каквото и да било се уговаря с договор между страните. Ако смятате, че оставането на 30-дневния срок ще подпомогне производителите, лично аз ще внеса предложение да остане. Проблемът обаче е да се спазва”, отговори Танева.