Купуваш кола от Перник, а живееш в София. Според сега действащия закон трябва да смениш номерата със софийски. В новия проектозакон за пътните превозни средства това задължение отпада. Регистрационен номер се издава при първата регистрация на автомобила в България и тя е по постоянния адрес на собственика.
След това може да си купиш кола от търновец, а да си от Пловдив, но ще имаш право да продължиш да я караш с “ВТ”, ако искаш. Това обясни за в. “24 часа” Бойко Рановски, директор на изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”.
Минаването на колата на преглед през тях е първото изискване при регистрация на внесен в България автомобил. Досега това се правеше от КАТ, предвижда се да премине в частни ръце.
Пунктовете за идентификация са нещо като тези за технически преглед, но към тях има допълнителни изисквания към специалистите, които ще извършват тази дейност.
В момента в София има един такъв пункт - в КАТ, и това прави опашките. В страната за 32. Възможно е в столицата да се регистрират 10 такива пункта и хората ще могат да избират къде да вкарат колите си. Отпада и изискването за задължително поставяне на номерата. Хората ще могат да си ги получават и да ги поставят сами.
За КАТ ще останат полицейските дейности - да се провери колата дали не се издирва в Шенгенските и Интерполските системи.
Накрая МВР издава свидетелството за регистрацията на автомобила, това е само един документ и КАТ има капацитета да се справи, казва шефът на автомобилната администрация.
Имаше идея цялата регистрация на автомобилите да мине към транспорта, но заради проверките в полицейските системи, до които достъпът е ограничен, остава ролята на КАТ.
На задължително преминаване през пунктове за идентификация подлежат и коли, които нямат технически паспорт или пък по тях са направени промени в конструкцията.
Собственици на пунктове - за технически преглед и идентификация, на автошколи и психолаборатории, няма да могат по свое желание да прекратят дейността си, когато е започнала процедура за отнемане на разрешителното им или за заличаването им. В момента нормите позволяват един пункт, срещу който тече проверка, да прекрати сам дейността си. На другия ден собственикът му отваря нова фирма и си вади ново разрешително и продължава дейността си с новото име.
Друга промяна при техническите прегледи е, че се залагат минимални и максимални норми на отделяните газове. Ако автомобилът, който минава на технически преглед, надвишава заложените норми, то системата, а не пунктът, не позволява той да получи документ, че е минал. Така колата остава на трупчета, докато не изпълни екоизискванията.