Отидете към основна версия

7 278 27

7 лева за литър бензин е черна шега преди Великден

  • бензин-
  • горива-
  • цени
Снимка: БГНЕС

Цената на горивото за жалост в момента наистина е много висока и на българския пазар, и в света заради кризата. Това каза пред БНР Андрей Белчев, председател на Българската петролна и газова асоциация.

Фактор, който определя поносимостта на цените на горивата е покупателната способност на населението, която е основно най-ниска в България. Ние като граждани в тази държава можем да си позволим много по-малко, отколкото хората в Дания, Франция или останалите европейски държави.

В ЕП се обсъжда промяна на директива, върху която е базирано данъчното облагане на енергийните продукти. Данъците, които се налагат на течните горива, използвани за транспорт, е предвидено да се образуват на базата на въглеродния двуокис, който те изхвърлят в атмосферата и на базата на енергийната стойност на горивото, така че да бъдат съизмерими от гледна точка на енергийния си потенциал. 20 евро на тон гориво се предвижда да се отделя като данък в бъдеще за горивата, обясни Белчев. Той посочи, че в тази европейска директива се предвижда и да се стигне до 9,6 евро за гигаджаул за бензините, тоест върху енергийното съдържание на горивата също да се наложи данък.

Белчев подчерта, че за първи път фактор става данъкът върху въглеродния двуокис и облагане върху гигаджаули:

"Акцизът досега се определяше на минимални ставки. До 2013 г. се предвижда данъкът да се образува на отчисления на тон гориво за въглероден двуокис и енергийната стойност в гигаджаули. Предвижда се този данък да започне да се налага от 1 януари 2013 г. и до 1 януари 2018 г. да достигне най-високата си стойност. Това ще доведе до увеличаване на данъчното бреме върху горивата средно с около 20 ст. у нас. За бензина и дизела ще станат по 820 лв. на 1000 л гориво. В момента те са по-ниски с между 180 и 200 лева.

По-сериозно ще е увеличението на пропан бутана и метана, които в момента са с по-ниски акцизи у нас. Говоря за крайна стойност върху литър гориво. При увеличаване на данъците върху горивата на 820 лв. на 1000 л гориво, това са около 19 ст. на литър на базата на увеличения данък", отбеляза Андрей Белчев.

Според него тази директива ще бъде приета в ЕП, защото тя изпълнява програмата на ЕС за повишаване на енергийната ефективност и за намаляване на замърсяването. "Тази цел ЕС си е поставил отдавна. За разлика от други директиви, становището на ЕП има консултативен характер, то не е последното решаващо гласуване, което трябва да се случи. След становището на ЕП, Съветът на министрите на финансите трябва единодушно да гласува тази директива, за да стане тя факт. Изисква се единодушие на всички държави--членки, което виждаме напоследък, че се постига трудно", добави Белчев.

За това дали е възможно литър гориво да струва у нас 3 лева, Белчев коментира, че това му се струва неприятно като перспектива. "Не е невъзможно, ако при основния ценообразуващ фактор – кризата около Иран, ако не се постигне там резултат и се стигне до военни действия. Но забелязваме успокояване на международното положение около Иран. Цените на петрола леко спаднаха.

125 долара за барел в последните два месеца цената се задържа на тези нива и спадна сега на 118-119 долара, което е все пак някакво спадане. В момента няма друга причина, която да прави петрола толкова скъп. А апокалиптичните прогнози за 7 лева за литър бензин е черна шега преди Великден. Това е невъзможно в икономически план, но цени от 3 лева за литър гориво са много тежки, много тежко ще се понесе от вътрешния пазар, ако се случи това", каза още Андрей Белчев.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини