Стойността на подготовката на пилоти за изтребителите F-16 е изключително висока и достига 5,6 милиона долара, изчислиха от корпорация РАНД.
Това пише Ниал Маккарти за сп. „Форбс“.
Корпорация РАНД неотдавна публикува интересен доклад, авторите на който са проучили цената на обучение на пилотите за полети на различни самолети на американските ВВС. В основата на методологията са взети няколко критерия, такива като експлоатационните и спомагателните разходи, постоянните и променливите разходи, а също така цената на един летателен час в рамките на цялата програма за обучение на пилоти, отбелязва БГНЕС.
Получените приблизителни суми за всички анализирани програми за подготовка са се оказали много високи. Цената на подготовката на пилот с базова квалификация за изтребител F-16 достига 5,6 милиона долара, за изтребител F-35A — 10,17 милиона долара, а за изтребител F-22 — 10,9 милиона долара.
Прекалено висока е и цената на подготовката на пилоти за щурмови самолети и бомбардировачи. Ако цената на обучението на пилот за щурмови А-10 достига около 5,96 милиона долара, то общите разходи за подготовката на пилот на тежък труднозабележим стратегически бомбардировач В-2 „Спирит“, който струва 2,1 милиарда долара, достига около 9,89 милиона долара.
Що се отнася до подготовката на пилоти за транспортните самолети на ВВС, тяхната стойност не е чак толкова висока – подготовката на един пилот за военнотранспортните самолети C-130J достига 2,47 милиона долара, а на пилоти за С-17 – около 1,1 милиона долара.
Анализът на цената е бил проведен на фона на тревогата във ВВС на САЩ заради недостига на пилоти. Ведомството използва специални програми (Aviation Bonus и Aviational Incentive Pay), предвиждащи допълнителни плащания и стимулиращи надбавки за военните летци и позволяващи да се повлияе на ситуацията за сметка на удължаване на договорите и запазването на числения летателен състав.
Били са повдигнати въпросите дали са достатъчно високи заплатите с оглед на зачестилото прехвърляне на военни пилоти в гражданската авиация. Освен това, в съответствие с инструкцията на Пентагона 7730.67 тези програми са станали дискриминационни, което означава, че за тези две плащания ВВС ежегодно трябва да обосновават своите бюджети. Специалистите от РАНД са достигнали до извода, че за запазването на броя на летците ще бъде по-евтино да се увеличи размерът на стимулиращите плащания и надбавки, а не да се разширява системата за подготовка.