Турските власти са спрели шофьор от Ямбол на ГКПП Капитан Андреево- Капъкуле, защото имал натрупани 39 глоби с общ размер 1132 лири, което се равнява на около 340 лева. Те са за това, че не е плащал за магистралите, по които е пътувал. Оказва се, че най-старата му е от 2016 г., пише в. „Монитор“.
Това е само един от десетките случаи на водачи, които са пътували в южната ни съседка, направили са нарушение на пътя или не са си платили тол таксата за магистрала.
Те попаднаха в капан от петък и през целия уикенд, след като турските власти започнаха обявеното две седмици по-рано събиране на глоби от нарушителите при напускане на страната. Принципът е плащаш или колата остава на митнически паркинг. Засега суровата мярка се прилага само на ГКПП при Капъкуле-Капитан Андреево, съобщиха пътуващи.
"Мъж пред мен плати 3 хиляди лири (почти 900 лева) за превишена скорост, нищо не обясняват“, оплакаха се пътуващи. Ако не платиш, задържат колата на паркинг на границата, разказаха очевидци. При изходящия контрол на Капъкуле на монитора на проверяващия се появява информация, че за напускащия автомобил има неплатени глоби и собственикът трябва да се върне на гише 41 с талона на колата за уреждане на задължението.
Новата мярка беше обявена още в края на март, но тогава никой не предполагаше мащаба на възможните потърпевши от нея. Сумите могат да се платят в брой или с карта на гише на самия граничен пункт. Фискалните документи са само на турски език и заради езиковата бариера голямата част от пътуващите не знаят точно за какво са сумите, нито как са се натрупали.
В петък вечерта в социалните мрежи на общностите на често пътуващите до Турция се появиха адресите на два сайта, където може да се проверяват наличните глоби и това даде възможност на туристите, подлежащи на санкции, засега да ги избегнат, като не минават през Капъкуле. "Казваш в КАТ, че си изгубил номера на колата, взимаш нов и край с глобите“, дават съвет в социалните мрежи находчиви българи.
Това обаче е заблуда, тъй като търсенето на глобите наистина е по номер на колата, но нарушителят фигурира в турските масиви с всичките си данни и няма как да избегне санкциите, ако се появи на границата.
Най-честите нарушения са за движение по магистрали, мостове и тунели в Турция без плащането на тол такса, което там се осъществява с електронен стикер със заредена предварително сума в турски лири. Системата е доста либерална и позволява в случай, че бързате или нямате време да заредите пари, дори преминаване без заплащане с гратисен период от 14 дни. Ако след пътуването си платите дължимата такса в двуседмичния срок, глоба няма. Ден по-късно нередовният шофьор трябва да плати четворния размер.
Електронни системи улавят автоматично и нарушителите при преминаване на червена светлина. Глобата за това от 1 януари 2019 година е 235 лири (70,34 лева). От 108 на 235 лири е повишена и глобата за говорене по мобилен телефон по време на шофиране. Неспирането на пешеходна пътека е 488 (146 лева) лири срещу 235 в края на миналата година. Дрифт и "катаджийско обръщане" с газ и спирачка се наказват официално с глоби от 5 до 10 хиляди лири, което е почти 3000 лева за тавана на глобата и спиране на колата за срок от 60 дни. За тонколони, сирени или специални лампи, монтирани върху купето на колата, глобата е 1002 лири (300 лева), толкова е и за МПС, което изпуска вредни емисии повече от допустимото. Движението в насрещното носи също глоба от 1002 лири.
За какво още може да ви глобят в Турция на общо основание: за високо пусната музика в купето, за неработещ агрегат по автомобила, за неизползване на фарове за мъгла и дъжд, когато атмосферните условия го изискват, за изхвърляне на боклук или цигара през прозореца на колата, за смяна на лента на движение без мигач и куп други.
През уикенда се оказа, че засега мярката не засяга пунктовете в Малко Търново и Лесово, както и напускащите южната ни съседка през границата с Гърция, но според турски източници било въпрос на време да свържат и сървърите на тези ГКПП със сървърите на приходната агенция и министерството на транспорта и инфраструктурата.