Петима от кандидатите за кмет на София взеха участие в общ дебат за предстоящите местни избори. В студиото на bTV се събраха претендентът на коалицията между ГЕРБ и СДС - Йорданка Фандъкова, издигнатата от инициативен комитет Мая Манолова, арх. Борислав Игнатов ("Демократична България"), независимият кандидат Борис Бонев и Ангел Джамбазки (ВМРО).
Йорданка Фандъкова е убедена, че София се развива динамично.
"Продължаваме строителството на метрото заедно с довеждащия транспорт - изключително важна задача. Разбира се, довършването на Околовръстния път, 80% от него завършихме. Вътрешните рингове - освен "Тодор Каблешков" - "Филип Кутев", пробивите на "Пенчо Славейков" и "Данаил Николаев" и връзките със северните територии, по които вече работим", впусна се в дебата тя.
Арх. Борислав Игнатов не се съгласи със сегашния кмет, давайки друго предложение за разрешаването на проблема с автомобилния трафик.
"Не съм съгласен с тези стратегии за решаване на проблема с трафика, тъй като са прекалено дългосрочни и обслужват определени лобита. Кой има най-голям интерес хората да са в трафик - вносителите на горива. Мисля, че може да се разреши с регулация на светофарите и пускането на зелени коридори. Убеден съм, че с тези улици може да се строят такива коридори", съзря намеса на нечисти интереси кандидатът на "Демократична България".
Малко по-късно Фандъкова вметна, че София вече има център за управление на трафика. Арх. Игнатов обаче ѝ опонира, подчертавайки, че наблюдението на трафика не значи неговото управление.
"Всеки ден в София се регистрират по 500 нови автомобили. Зелени светофари няма да решат проблема с трафика, ако липсват ринговите булеварди, които отвеждат трафика от центъра на града. Но най-важната мярка е да обособим бърз и редовен градски транспорт", включи се по темата Борис Бонев.
Мая Манолова подкрепи идеята за работа по градските рингове по пътя към справяне с кошмарните задръствания в София.
"Гражданите в Сoфия се прибират от работа и са в задръстване. Паразитните преминавания през центъра образуват изключително изнервя трафика. Това, което трябва да се направи, са градските рингове. Да бъде довършено Околовръстното, рингът през "Тодор Каблешков". Освен това да има свързаност между кварталите, разбира се - паркинги", допълни тя.
Кандидатите засегнаха и наболелия проблем с мръсния въздух в София. Според Фандъкова чистотата е дори най-важната тема, касаеща столицата. Тя увери, че до края на годината ще е готова общинската система за мониторинг на въздуха с 22 сензорни станции и мобилно приложение, което ще информира софиянци в реално време за чистотата на въздуха. Кандидатът на ГЕРБ и СДС изтъкна, че в момента общината подменя уредите на 1/3 от домакинствата, които се отопляват на твърдо гориво. Фандъкова призова и парламентът да приеме предложението за инкриминиране на нерегламентираното горене на отпадъци.
"Общината няма своя система за мониторинг на въздуха. Единствената мобилна станция на общината е една ръждясала Lada. Общинските мерки са закъснели. До момента са подменени само 30 печки", контрира остро Мая Манолова.
Борис Бонев вметна и проблема с газ анализаторите, закупени за КАТ от Столична община.
"Не работят и не се използват", заяви той.
Джамбазки на свой ред се включи, напомняйки за големия брой незаконни постройки в циганското гето "Факултета", където всяка зима се изгарят огромни количества нерегламентирани материали.
По-късно в дебата арх. Борислав Игнатов поиска преразглеждането на общия устройствен план на София и намаляването на параметрите за застроена площ. "Презастрояването е резултат на общия устройствен план, който трябва да бъде променен", категоричен беше той.
Той заяви, че трябва да се изготви списък на всички имоти в уличната мрежа и в зелените площи, за да се тръгне към постепенното им изкупуване, добавяйки че засегнатите са над 350 хиляди.
Борис Бонев пък поиска да бъде повишена квалификацията на служителите в общината, както и ясните им задължения и отговорности. Младият кандидат за кмет на столицата предложи още да се изготви "черен" списък с фирми, които системно не изпълняват задълженията си по договор, занижавайки качеството и прехлърляйки зададените срокове (такива, които извършват ремонти като този на ул. "Граф Игнатиев", например).
"Нека да има ясни условия в договорите, които да предвиждат строги санкции за неизпълнението им. Сега се печелят процедури с нереално кратки срокове, които после се удължават. Ето, например, за "Граф Игнатиев" сроковете се удължиха 7-8 пъти", допълни по темата Мая Манолова.
"Изпълнението на един проект не е толкова лесна работа", опита да се защити Фандъкова.
"Ремонтът на "Цариградско шосе" беше за 134 милиона, а сега е в кръпки. Защо не задължите фирмата за цялостно преасфалтиране, а само се запълват кръпки. Или може би чакате да изтече гаранцията по договор, за да се започне наново?", подхвана я с нова атака Борис Бонев.
"Гаранционните срокове са задължителни и всеки е длъжен за своя сметка да коригира неточностите. Не е лесно да се затвори цялото "Цариградско шосе" за ремонт", оправда се Фандъкова.