Вчера системата за е-винетки се срина, като стикери можеше да бъдат купувани единствено от сайта bgtoll.bg, мобилното приложение и гишетата на граничните пунктове. Причината за това е била хакерска атака, става ясно от изказване на проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ пред БНТ. Според него всички проблеми вече са отстранени
„В момента правим анализи, с колегите от ГДБОП и ДАНС ще направим още анализи. Тези атаки няма да спрат, нито тази ще е последната, нито ще е първата. Знаете и за публикациите за възможно изтичане на име. Направили сме проверка, няма такава възможност. Всички превантивни мерки са взети, така че системата да работи ефективно“, каза още проф. Асенов.
По думите му за избора на национални доставчици няма монопол. „Има двама доставчика, още двама, които чакат“, уточни още той.
„Договорът, който ние сме сключили с доставчиците предоставя възможност за различни начини на придобиване на устройството, или под наем, или със закупване. Какъв метод са дали са дали самите доставчици за достъп, те са избрали единия от възможните начини, защото икономически очевидно този начин за тях е по-изгоден. Ние ще чуем мненията на превозвачите, винаги сме ги чували, диалога е повече от интензивен и конструктивен в момента. Ще направим необходимите анализи, така че тол системата да тръгне нормално“, посочи още проф. Асенов.
„Икономическият модел, тарифи и покритие беше финализиран като диалог с превозвачите преди 50 дни. Преди 50 дни ние имахме едни нови правила на играта, които трябваше да ги реализираме, целият екип и на АПИ и на доставчиците, без почивен ден. До тази дата работим с една единствена възможност да се осигури старта на тол системата. Сега имаме определени претенции, желания, становища, които са важни за нас, ние ще ги чуем и в много интензивен диалог ще направим така че да има старт на системата. Старт на 1 март, за нас план Б няма. Достатъчно време тази инфраструктура е стояла недофинансирана, достатъчно време моделите, по които са се събирали пътните такси не са съответствали на реалната експлоатация на пътната инфраструктура. Въпреки трудностите и напрежението ние ще направим още едно усилие, за да може да стартира системата от 1 март“, добави още той.
„Заложените средства намаляваха. На срещата с превозвачите на 10 януари те заявиха, че нашата статистика и нашите методи не са съвсем точни. Може би те са прави, аз искрено се надявам да са прави, за да има по-добри пътища в България. Срива в системата от вчера е оправен“, отбеляза още проф. Олег Асенов.