"Националната електрическа компания" (НЕК) не е сигурна в реализацията на проекта АЕЦ "Белене", а одиторът ѝ "Ейч Ел Би България" (HLB Bulgaria) смята, че няма надеждни доказателства, че направените от държавното дружество вложения в строежа могат да бъдат възстановени, пише "Медиапул".
Това е отбелязано в доклада за дейността на НЕК и финансовия ѝ отчет за цялата 2019 г., предшестващ данните за първото тримесечие на сегашната година, които отчитат печалба от 13.7 млн. лв. на фона на миналогодишната чиста загуба от 1,26 млн. лв.
Макар това да изглежда подобряване, истината е, че НЕК влачи натрупана загуба от 1,288 млрд. лв. от предходни години.
В доклада за 2019 г. се отбелязва, че НЕК продължава да изпитва сериозни финансови проблеми, заради регулаторните политики, но и заради огромното дългово бреме, което компанията не успява да покрива навреме, трупа просрочени лихви и не може да се измъкне от финансовата яма.
Тя е за над 4 млрд. лв. при капитал на компанията от 1,063 млрд. лв.. Става ясно, че основната тежест са дълговете към компанията майка "Български енергиен холдинг" (БЕХ) за над 2 млрд. лв., сред които е и заемът за погасяване на борча към двете американски централи за купения от тях ток. Само този заем към БЕХ е за 1,254 млрд. лв., а просрочените задължения по лихви са 207,542 млн. лв.
НЕК има да връща и 1.177 млрд. лв. по предоставения ѝ от бюджета безлихвен заем за уреждане на дълга към руската "Атомстройекспорт" за произведеното оборудване за АЕЦ "Белене". Той е дължим накуп в края на 2023 г. и никой в НЕК няма идея откъде ще се осигурят парите.
Интересна подробност е, че макар управляващите досега да са обявявали публично, че в АЕЦ "Белене" са вложени над 3 млрд. лв., а имаше и твърдения, че са 3.5 млрд. лв., всъщност записаната във финансовия отчет за 2019 г. оценката на активите в ядрения проект е за малко над 2.273 млрд. лв. При това те включват прибавените през миналата година 49.8 млн. лв. митнически и други разходи около оборудването за бъдещата атомна централа.
Одиторът на НЕК отбелязва, че макар разходите за АЕЦ "Белене" да са на практика пасиви, държавната компания е решила да ги капитализира като активи. В тяхната оценка обаче не е призната загубата от обезценка на това оборудване, както и не са включени провизии за възможни бъдещи задължения на НЕК, свързани с изграждането на АЕЦ "Белене".
В доклада си електрическата компания дори посочва, че смята, че "съществува значителна несигурност за бъдещата реализация на проекта и възстановяването на стойността на тези активи". Одиторът пък отбелязва, че не е бил в състояние да направи надеждна оценка на активите в АЕЦ "Белене", както и не е бил в състояние "да получи достатъчни и уместни одиторски доказателства относно възстановимата стойност на тази активи".
Посочва се също така, че финансовото състояние на НЕК поражда "несигурност, която би могла да породи значителни съмнения относно способността на НЕК да функционира като действащо предприятие". Акцентира се и върху това, че е възможно негативно отражение върху кредитния рейтинг на компанията.
Проектът АЕЦ "Белене", който надхвърли христовата си възраст, отдавна тежи на НЕК. В момента правителството е във фаза на пореден рестарт на ядрения строеж, след като парламентът реши,че трябва да се проведе тръг за намиране на стратегически инвеститор, който да довърши атомната централа.
В поредната фаза на обявеното миналата година процедура се явиха петима потенциални кандидата да участват в проекта. Това са руската "Росатом", Китайската държавна ядрена корпорация и Корейската Хидро и атомна корпорация, които искат да участват като акционери, и американската "Дженерал Електрик" и френската "Фраматом", желаещи да доставят оборудване на кредит, който да се изплаща след въвеждането на централата в експлоатация. От тях се очакваха обвързващи оферти до 31 май, но заради пандемията от коронавирус този срок се отложи. Засега не е ясно за кога, като от Министерството на енергетиката казаха, че удължаването се налага, за да може представителите на кандидат инвеститорите да получат физически достъп до пълните данни за проекта.