Категорично казвам, че при подготовката на ремонтните работи в историческата част на Варна - т.нар. Гръцка махала, консултации между Община Варна и местната колегия на Камарата на архитектите в България не е имало." Това каза за "Дневник" арх. Марин Велчев, председател на камарата. Думите му на практика означават, че в отговор на въпроси, изпратени до администрацията на варненския кмет Иван Портних, умишлено е била предоставена невярна информация.
Миналата седмица "Дневник" попита общинската дирекция "Инженерна инфраструктура и благоустрояване", оглавявана от Петър Гърбузов, изготвян ли е архитектурен проект за извършване на ремонта в историческата част на Варна и консултирано ли е с архитект техническото задание за проектиране, изготвено от Община Варна. В отговор на зададените въпроси от дирекцията на Гърбузов отговориха буквално следното:
"Преди започване на проектирането бяха проведени работни срещи с главния архитект по това време на Община Варна Виктор Бузев и с представители на Камарата на архитектите в България - Варна. Въз основа на тези срещи и препоръки от страна на архитектите бяха изготвени инвестиционни проекти за ремонта на улиците. Същите са одобрени от главния архитект на общината - тогава Виктор Бузев, и са издадени разрешения за строеж."
"Официално от името на Камарата на архитектите в България и подписани от мен като председател на варненската колегия препоръки до Община Варна не са били изпращани и не е водена никаква кореспонденция", каза в задочен отговор председателят на варненската архитектурна колегия Марин Велчев.
Това разминаване показва на практика как работи администрацията на Иван Портних при предоставянето на информация за пресата. Но по-важното в случая е разминаването между двата отговора на въпросите защо уличната инфраструктура в централната и историческата част на Варна се изгражда и ремонтира с ниско качество на използваните материали и при пълна липса на отношение към детайла и градския дизайн.
"Когато от местната администрация обявиха, че предстои цялостен ремонт на тази градска част, ние поискахме да видим проектите, но това така и не се случи официално, каза Марин Велчев. Материалите, с които в момента се покриват тротоарите в "Гръцката махала", а и в цяла Варна през последните няколко години, е най-евтиното от най-евтиното. Следващата стъпка е по тротоарите просто да бъде насипан само пясък."
Проектант на ремонтите в "Гръцката махала" на Варна е компанията "Спато" ООД, работеща от години по рамков договор с местната администрация. "Попитах проектантите на дружеството дали ще приемат извършените по този начин строително-монтажни работи, каза Велчев. След въпроса ми последва само мълчание."
Според него проектантите изготвят само документите, указващи линейните метри на бордюрите, както и квадратните метри на тротоарите и асфалта, който трябва да бъде положен. Материалите, с които се реализира проекта се избират от общинската администрация и изпълнителите на строителните работи. Така се стига до най-евтините варианти, което директно се отразява на градската среда.
"Всеки бетонов възел произвежда циментови блокчета и бордюри от материала, който остава след почистването на бетоновозите, каза Марин Велчев. Качеството е ниско, защото се смесват различни видове бетони с различни характеристики. В този случай изобщо не можем да говорим за градски дизайн и т.нар. дизайн код на града.
Писма с подобно съдържание пишем до Община Варна вече трета година, откакто аз съм председател на местната структура на Камарата на архитектите в България, но резултат няма. Един от основните проблеми пред цялостната визия на Варна е, че градът на практика е покрит с циментови блокчета от центъра до крайните му квартали, а новопоставените бордюри вече са започнали да се ронят поради ниското качество на материала", каза още той.