Категорично казвам, че при подготовката на ремонтните работи в историческата част на Варна - т.нар. Гръцка махала, консултации между Община Варна и местната колегия на Камарата на архитектите в България не е имало." Това каза за "Дневник" арх. Марин Велчев, председател на камарата. Думите му на практика означават, че в отговор на въпроси, изпратени до администрацията на варненския кмет Иван Портних, умишлено е била предоставена невярна информация.
Миналата седмица "Дневник" попита общинската дирекция "Инженерна инфраструктура и благоустрояване", оглавявана от Петър Гърбузов, изготвян ли е архитектурен проект за извършване на ремонта в историческата част на Варна и консултирано ли е с архитект техническото задание за проектиране, изготвено от Община Варна. В отговор на зададените въпроси от дирекцията на Гърбузов отговориха буквално следното:
"Преди започване на проектирането бяха проведени работни срещи с главния архитект по това време на Община Варна Виктор Бузев и с представители на Камарата на архитектите в България - Варна. Въз основа на тези срещи и препоръки от страна на архитектите бяха изготвени инвестиционни проекти за ремонта на улиците. Същите са одобрени от главния архитект на общината - тогава Виктор Бузев, и са издадени разрешения за строеж."
"Официално от името на Камарата на архитектите в България и подписани от мен като председател на варненската колегия препоръки до Община Варна не са били изпращани и не е водена никаква кореспонденция", каза в задочен отговор председателят на варненската архитектурна колегия Марин Велчев.
Това разминаване показва на практика как работи администрацията на Иван Портних при предоставянето на информация за пресата. Но по-важното в случая е разминаването между двата отговора на въпросите защо уличната инфраструктура в централната и историческата част на Варна се изгражда и ремонтира с ниско качество на използваните материали и при пълна липса на отношение към детайла и градския дизайн.
"Когато от местната администрация обявиха, че предстои цялостен ремонт на тази градска част, ние поискахме да видим проектите, но това така и не се случи официално, каза Марин Велчев. Материалите, с които в момента се покриват тротоарите в "Гръцката махала", а и в цяла Варна през последните няколко години, е най-евтиното от най-евтиното. Следващата стъпка е по тротоарите просто да бъде насипан само пясък."
Проектант на ремонтите в "Гръцката махала" на Варна е компанията "Спато" ООД, работеща от години по рамков договор с местната администрация. "Попитах проектантите на дружеството дали ще приемат извършените по този начин строително-монтажни работи, каза Велчев. След въпроса ми последва само мълчание."
Според него проектантите изготвят само документите, указващи линейните метри на бордюрите, както и квадратните метри на тротоарите и асфалта, който трябва да бъде положен. Материалите, с които се реализира проекта се избират от общинската администрация и изпълнителите на строителните работи. Така се стига до най-евтините варианти, което директно се отразява на градската среда.
"Всеки бетонов възел произвежда циментови блокчета и бордюри от материала, който остава след почистването на бетоновозите, каза Марин Велчев. Качеството е ниско, защото се смесват различни видове бетони с различни характеристики. В този случай изобщо не можем да говорим за градски дизайн и т.нар. дизайн код на града.
Писма с подобно съдържание пишем до Община Варна вече трета година, откакто аз съм председател на местната структура на Камарата на архитектите в България, но резултат няма. Един от основните проблеми пред цялостната визия на Варна е, че градът на практика е покрит с циментови блокчета от центъра до крайните му квартали, а новопоставените бордюри вече са започнали да се ронят поради ниското качество на материала", каза още той.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 българин
08:38 07.09.2023
2 сусо
08:41 07.09.2023
3 Коки
Обществената поръчка е на най-ниска цена в момента. И никой не смее да промени това.
Предварително трябва да се определи възможно най-ниската цена и тази цена да се зададе.
На тази определена от платеца най-ниска цена да се постигне определено качество.
Отдавна трябваше да се вдигне минималната цена за обществените поръчки - 30 000 лв.,
което за тези цени сега е една нищо.
08:44 07.09.2023
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Бургас
08:49 07.09.2023
6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
08:50 07.09.2023
7 българина
08:55 07.09.2023
8 урко
08:55 07.09.2023
9 честен ционист
08:58 07.09.2023
10 СУСО
09:01 07.09.2023
11 Миризлив пор
09:02 07.09.2023
12 Гост
09:05 07.09.2023
13 Алфа херинга
09:05 07.09.2023
14 Йорданка
09:12 07.09.2023
15 Гост
09:16 07.09.2023
16 коко
09:20 07.09.2023
17 Само обяснявам
09:23 07.09.2023
18 Ефектът ТИМ - лапнали са всички поръчки
09:43 07.09.2023
19 А кой е задал критериите и параметрите
Коментиран от #21
09:47 07.09.2023
20 Варна 1
10:29 07.09.2023
21 Миризлив пор
До коментар #19 от "А кой е задал критериите и параметрите":
Защото критерия е "най ниска цена"! А журналистите и политиците търсят сензации. Ако погледнеш техническите спецификации на хартия на заз 968 и Порше 911 ще установиш че са почти еднакви но като се качиш да караш ще установиш че нещата не са съвсем еднакви. Докато се позволява на разни платени журналисти да си измислят сензации от типа на "може по евтино" ще ви дават заз-ка вместо Порше защото качеството струва пари. Хем ще има и кинти за такса спокойствие.10:40 07.09.2023
22 генчо
11:07 07.09.2023
23 Мюмюн
15:36 07.09.2023
24 бай Гъдю
20:58 07.09.2023
25 Шрот
09:28 08.09.2023