7 Септември, 2023 08:33 5 528 25

Архитект: Ремонтите във Варна се правят с материали "най-евтиното от най-евтиното"

  • ремонти-
  • община варна

При подготовката на ремонтните работи в Гръцка махала, консултации между Община Варна и местната колегия на Камарата на архитектите в България не е имало, каза Марин Велчев

Категорично казвам, че при подготовката на ремонтните работи в историческата част на Варна - т.нар. Гръцка махала, консултации между Община Варна и местната колегия на Камарата на архитектите в България не е имало." Това каза за "Дневник" арх. Марин Велчев, председател на камарата. Думите му на практика означават, че в отговор на въпроси, изпратени до администрацията на варненския кмет Иван Портних, умишлено е била предоставена невярна информация.

Миналата седмица "Дневник" попита общинската дирекция "Инженерна инфраструктура и благоустрояване", оглавявана от Петър Гърбузов, изготвян ли е архитектурен проект за извършване на ремонта в историческата част на Варна и консултирано ли е с архитект техническото задание за проектиране, изготвено от Община Варна. В отговор на зададените въпроси от дирекцията на Гърбузов отговориха буквално следното:

"Преди започване на проектирането бяха проведени работни срещи с главния архитект по това време на Община Варна Виктор Бузев и с представители на Камарата на архитектите в България - Варна. Въз основа на тези срещи и препоръки от страна на архитектите бяха изготвени инвестиционни проекти за ремонта на улиците. Същите са одобрени от главния архитект на общината - тогава Виктор Бузев, и са издадени разрешения за строеж."

"Официално от името на Камарата на архитектите в България и подписани от мен като председател на варненската колегия препоръки до Община Варна не са били изпращани и не е водена никаква кореспонденция", каза в задочен отговор председателят на варненската архитектурна колегия Марин Велчев.

Това разминаване показва на практика как работи администрацията на Иван Портних при предоставянето на информация за пресата. Но по-важното в случая е разминаването между двата отговора на въпросите защо уличната инфраструктура в централната и историческата част на Варна се изгражда и ремонтира с ниско качество на използваните материали и при пълна липса на отношение към детайла и градския дизайн.

"Когато от местната администрация обявиха, че предстои цялостен ремонт на тази градска част, ние поискахме да видим проектите, но това така и не се случи официално, каза Марин Велчев. Материалите, с които в момента се покриват тротоарите в "Гръцката махала", а и в цяла Варна през последните няколко години, е най-евтиното от най-евтиното. Следващата стъпка е по тротоарите просто да бъде насипан само пясък."

Проектант на ремонтите в "Гръцката махала" на Варна е компанията "Спато" ООД, работеща от години по рамков договор с местната администрация. "Попитах проектантите на дружеството дали ще приемат извършените по този начин строително-монтажни работи, каза Велчев. След въпроса ми последва само мълчание."

Според него проектантите изготвят само документите, указващи линейните метри на бордюрите, както и квадратните метри на тротоарите и асфалта, който трябва да бъде положен. Материалите, с които се реализира проекта се избират от общинската администрация и изпълнителите на строителните работи. Така се стига до най-евтините варианти, което директно се отразява на градската среда.

"Всеки бетонов възел произвежда циментови блокчета и бордюри от материала, който остава след почистването на бетоновозите, каза Марин Велчев. Качеството е ниско, защото се смесват различни видове бетони с различни характеристики. В този случай изобщо не можем да говорим за градски дизайн и т.нар. дизайн код на града.

Писма с подобно съдържание пишем до Община Варна вече трета година, откакто аз съм председател на местната структура на Камарата на архитектите в България, но резултат няма. Един от основните проблеми пред цялостната визия на Варна е, че градът на практика е покрит с циментови блокчета от центъра до крайните му квартали, а новопоставените бордюри вече са започнали да се ронят поради ниското качество на материала", каза още той.


Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 18 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 българин

    25 1 Отговор
    а добър ден и честит сбор
  • 2 сусо

    21 0 Отговор
    Същото се случва и в Младост 2! НЕ РЕМОНТ А СЪСИПИЯ!
  • 3 Коки

    13 1 Отговор
    Трябва да се промени закона.
    Обществената поръчка е на най-ниска цена в момента. И никой не смее да промени това.
    Предварително трябва да се определи възможно най-ниската цена и тази цена да се зададе.
    На тази определена от платеца най-ниска цена да се постигне определено качество.
    Отдавна трябваше да се вдигне минималната цена за обществените поръчки - 30 000 лв.,
    което за тези цени сега е една нищо.
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Бургас

    24 1 Отговор
    Варна, не можете да ни стигнете. Елате да видите при нас какво е. Новата ни спортна зала, която се строи вече няколко години и все нещо има за довършване е със завишени поне тройно цени, а покрива и вече се нагъна на места. Чичо Митко прави ремонти за чудо и приказ и след няколко месеца пак ремонтира същите. Но признавам, че вашия кмет е много по-известен в чужбина / Израел/.
  • 6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    12 0 Отговор
    Аааа, НЕвинаги , глаДният архитект не кара най-ЕФтината кола , а направо ЕФ-ка ❗
  • 7 българина

    26 1 Отговор
    България е стрната на евтините и некачествени неща, немърлива и некачествена страна, точно като биомасата, която я населява.... всичко е долнопробен боклук, пътища, тротоари, сгради, обрзование, туризъм... всичко от от до...
  • 8 урко

    21 0 Отговор
    обаче по документи се изписва най-скъпото от най-скъпото
  • 9 честен ционист

    18 1 Отговор
    Къде замина хилядите м2 мрамор от площадите на българските 100хилядници? Защо вече 34 год не се пипа инфраструктурата? Следващите наематели по свой вкус ли ще озавеждат?
  • 10 СУСО

    17 0 Отговор
    Във Варна ремонтът в район Младост2 се извършва от ромчета без какъвто и да е надзор! Елате да видите - по цял ден са излегнати, с бирички в ръцете! Новите пътеки към входовете се правят под много голям наклон "на рампа"! Ужас! Как ще се слиза по тях на зима?!
  • 11 Миризлив пор

    12 0 Отговор
    Навсякъде се търси "най-ниската цена" и в проектирането и в изпълнение. Журналистите подкрепени от тук и там веднага изкарват някой да обяви "ама краде се, аз ще го направя по евтино!". Хайде и журналистите си поемете вината заради "евтинията" която изскача от всички обществени поръчки.
  • 12 Гост

    10 1 Отговор
    А разликата потъва в някой джобчета. Маф-ия май-на
  • 13 Алфа херинга

    13 0 Отговор
    Абсолютен факт. На някои места вече започнаха да се ронят блокчетата.
  • 14 Йорданка

    4 1 Отговор
    ХУБАВО Е!
  • 15 Гост

    12 3 Отговор
    Е па много ясно, това са си герберастки прийоми. Това е една от основните атестации за да станеш гербераст.
  • 16 коко

    15 0 Отговор
    Не мога да разбера каква е ползата от тези козметични ремонти без да се започне с ремонт на разпадащите се водопроводи и канализация които преминават под тротоарите.Явно целта е едни фирми на наши хора да глътнат едни пари докато Кмета все още не е при бай Ставри.
  • 17 Само обяснявам

    12 0 Отговор
    че архитектите и тяхната измислена камарка не са тези, които да контролират вида, качеството и физикомеханичните качества на строителните материали. Те дори на практика не изучават тези дисциплини - строителни материали и изолации в детайли. Инженерите го правят това нещо. А вината търсете в липсата на контрол по качеството над наетите "правилни" псевдофирми. Защото много по-важен фактор във всяко строителство ви е квалифицираната работна ръка, отколкото дали ще купите най-скъпите материали. И с най-скъпите материали, ако сте си наели апапи от маалата и ме ги контролирате ежедневно и целодневно, резултата ще е тотал щета пак. Трябва контрол по време на изпълнението - инвеститорски от общината, строителен надзор и др. А архитектите да си намерят друго поле за изява политически изяви. Ако бяха толкова знаещи и можещи, щяха да имат достатъчно работа, че да не се занимават с тротоарните ремонти на общината.
  • 18 Ефектът ТИМ - лапнали са всички поръчки

    12 1 Отговор
    Това е от много години вече тук във Варна, понеже варненци спим, а на държавата не и се занимава с разследвания и присъди. Лошо е, много е лошо качеството на всичко което се прави
  • 19 А кой е задал критериите и параметрите

    7 1 Отговор
    За офертите? Защото ако не са зададени, то тогава много ясно, че фирмите ще ползват най-евтиното и ще го изпълнят, както те си искат

    Коментиран от #21

  • 20 Варна 1

    8 0 Отговор
    Най-евтиното,да, но за сметка на това бавно,бавничко и некачествено,.На вътрешна улица кръпки,на 10 метра от там , ямите си стоят.
  • 21 Миризлив пор

    4 1 Отговор

    До коментар #19 от "А кой е задал критериите и параметрите":

    Защото критерия е "най ниска цена"! А журналистите и политиците търсят сензации. Ако погледнеш техническите спецификации на хартия на заз 968 и Порше 911 ще установиш че са почти еднакви но като се качиш да караш ще установиш че нещата не са съвсем еднакви. Докато се позволява на разни платени журналисти да си измислят сензации от типа на "може по евтино" ще ви дават заз-ка вместо Порше защото качеството струва пари. Хем ще има и кинти за такса спокойствие.
  • 22 генчо

    6 0 Отговор
    чи как иначи ша крадат пари ва?
  • 23 Мюмюн

    1 0 Отговор
    на изборите па за тебе че гласим , кметее
  • 24 бай Гъдю

    0 0 Отговор
    Цимент няма, или много се краде!
  • 25 Шрот

    2 0 Отговор
    То навсякъде е така след три години всичко се само разпада от ремонтите им
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове