Отидете към основна версия

3 827 11

Какво ще се случи с пазара на луксозни имоти у нас

  • unique estates-
  • имоти-
  • лукс-
  • жилища-
  • тенденции-
  • къщи-
  • пазар

Инвеститорите ще се насочат към нови райони

Снимка: Shutterstock

Несъмнено пандемията промени нагласите на купувачите, включително и на тези, които се насочват към луксозния сегмент. Промяната тук е, че все повече купувачи се насочиха към покупка на къща в крайградските зони. Друг сегмент, който привлича клиентите, е новото строителство. Тенденцията тук ще се запази и през новата годината. Разпространението на коронавируса засегна относително слабо глобалния пазар на жилищни имоти, показва проучване на международната група Leading Real Estate Companies of the World (Leading RE), който у нас е представен от компанията Unique Estates, проведено на 273 пазара в света. Според него повечето пазари дори отбелязват покачване на цените за последните шест месеца. Там, където се наблюдава спад, той е смекчен от ниските лихвени нива и наличието на свободни капитали. Много инвеститори търсят надеждно убежище за парите си, а жилищният пазар традиционно се възприема като стабилна инвестиция в дългосрочен план.

Българският пазар на луксозни имоти не прави изключение от общия тренд. Въпреки че глобалният индекс на Leading RE го нарежда сред пазарите с лек спад на цените, потенциалът за възстановяване е сериозен, продиктуван предимно от местното търсене и появата на нови предпочитани от заможните купувачи локации.

„Вътрешното потребление има ключова роля за възстановяването на сектора. Пазарът у нас до голяма степен е затворен за външни участници и влияния, а ограниченията заради Covid затвърждават позициите на местните купувачи. Макар и с периоди на лек застой, търсенето бе активно през цялата година. Увеличават се запитванията от клиенти, търсещи по-висок жизнен стандарт, вследствие на новите условия на живот. Разширяват се предпочитаните локации, променят се изисквания към имотите и възможностите за сезонно ползване“, пояснява Весела Илиева, управляващ партньор в Unique Estates.

След временното „замръзване“ през пролетта на 2020 г., пазарът на луксозни имоти у нас показва устойчиво развитие. Обемът на транзакциите доближава миналогодишните нива, което е показателно за възвръщане на активността. Единствено в сегмента над 1 млн. евро има спад на транзакциите, тъй като хората, които могат да си позволят подобни имоти, очакват намаление на цените, поясняват от компанията.

Нарастващото търсене на къщи с голям двор в околностите на София насочва вниманието към нови локации, които до момента са били извън полезрението на купувачите - Банкя, Горна Баня и Лозен. С появата на по-големи жилищни проекти и самостоятелни имоти от висок клас тези райони все по-видимо привличат клиентите, интересуващи се от извънградски имоти с повече пространство и уединение. В някои случаи купувачите се насочват и към по-отдалечени локации, но с добър достъп, като голф игрищата в Правец и Разлог.

Интересът е към къщи с голям двор, самостоятелни или в рамките на затворени комплекси. Има търсене и на парцели за строителство, но с квадратура над 3 дка. Желанието на хората, които купуват подобни имоти, е да си подсигурят място, където да избягат от града в случай на ново затваряне, поясняват от Unique Estates. В други случаи целта на покупката е да се смени апартаментът с по-голям, за да има повече пространство за обитателите му. При наемите се налага тенденцията за удължен престой – много често договорите са за сезонно ползване, например за 6 месеца.

„Промяната в ежедневието на по-заможните купувачи се отразява пряко върху изискванията им към жилището. Задължително става условието то да разполага с кабинет, особено при хората от корпоративния сектор. Клиентите държат също на обособена кухня и достатъчно лично пространство за всеки член на семейството. Модерните жилища отворен тип поетапно се трансформират в такива с по-обособени площи”, допълва Весела Илиева.

Скорошно проучва на Luxury Portfolio International за нагласите на заможните потребители откроява подобни тенденции и в глобален план. Участниците в него смятат, че личните пространства стават по-ценни от споделените, тъй като на много хора им се налага да работят, комуникират или учат от вкъщи. Това води до оптимизиране на помещенията в дома според нуждите на членовете на семейството. Например, лесни за пренареждане пространства се използват по различно време за учене онлайн, художествени занимания, индивидуални хобита и др. Все по-търсени стават удобства като домашния фитнес, офис или басейн, които също създават различни опции за повече лично пространство на потребителите. Съответно, липсата на достатъчно пространство е основната причина, поради която продавачите искат да се преместят в нов дом.

Поставете оценка:
Оценка 1.9 от 10 гласа.

Свързани новини