Отидете към основна версия

3 224 3

Четири фактора, които правят пазара на имоти устойчив през 2023 година

  • оае-
  • дубай-
  • абу даби-
  • имоти-
  • сделки-
  • предлагане-
  • сегменти

Дубай и Абу Даби предлагат атрактивни имоти във всички сегменти

Снимка: Shutterstock

Въпреки макроикономическата нестабилност, оказваща влияние върху световния пазар на недвижимите имоти, ОАЕ остава един от най-предпочитаните пазари като отчита силен ръст на броя сделки през последното тримесечие на 2022 г., което е основа за стабилен растеж през 2023 г.

Доклад на консултантската компания JLL за ОАЕ за 2022 г. показва какво е постигнато през изминалата година и възможностите на пазара за предприемачи от цял свят за текущата година. „2022 г. беше година на устойчив растеж за сектора на недвижимите имоти в ОАЕ, тъй като той продължи да набира скорост, като същевременно се възползва от надеждните икономически политики на страната, отличната инфраструктура, статута на безопасно убежище и вродена способност за адаптиране към новите тенденции. Гледайки напред, можем да очакваме ОАЕ да продължи да привлича внимание както на регионални, така и на международни инвеститори с амбициозни предложения в сектора“, казва Фараз Ахмед, асоцииран изследовател в JLL MENA.

Четири са основните фактора, които ще направят пазара на имоти в ОАЕ успешен и през 2023 г.:

1. Атрактивни цени

Жилищната транзакционна активност в Дубай продължи да расте стабилно през 2022-ра. Обемите на транзакциите в емирството са се увеличили с 51% от януари до ноември 2022 г., докато стойността на транзакциите е нараснала с 55%. Аналогични доказателства сочат, че скокът може да се дължи до голяма степен на ръста в търсенето от чуждестранни купувачи.

В допълнение, пускането на пазара на 38 000 жилищни единици миналата година увеличи общото предлагане на Дубай до 680 000 единици, докато в Абу Даби доставката на приблизително 6000 единици доведе жилищния фонд на столицата до 279 000 единици.

Изключителното представяне на жилищния сектор отново илюстрира относителния статут на Дубай на сигурно убежище на фона на преобладаващите геополитически и икономически предизвикателства в света. Въпреки това силната жилищна активност може отчасти да се дължи и на цените, които продължават да изглеждат привлекателни в сравнение с други световни мегаполиси.

На фона на увеличеното търсене портфейлът от проекти, обявени от строителите през 2022 г., нарасна до 27 000 единици; те ще бъдат пуснати в експлоатация през следващите години.

2. Силни бизнес възможности

Комбинацията от силни бизнес възможности и ограничена наличност на качествени офис площи до голяма степен е отговорна за двуцифрения ръст на стойностите на наемите, повишавайки ги до нива, наблюдавани преди това през 2015 г.

Наемите от клас „А“ в „C“, „B“, „D“ на Дубай се увеличиха с 21% на годишна база през четвъртото тримесечие на 2022 г. до средно 572,2 USD/кв.м на година. Нарастващото търсене на офиси и ненавременното завършване на нови доведоха до по-ниски нива на наличност и в двата града. През последното тримесечие нивата на свободни работни места в Дубай и Абу Даби са спаднали съответно до 11% и 23%.

Миналата година секторите на технологиите, финансите, отбраната и други професионални услуги представляват голям дял от запитванията. Сегментът също така беше свидетел на постоянен приток на нови участници, тласкайки съвкупното търсене на обитатели и водещо до наемодателите, предлагащи по-малко стимули.

Нещо повече, недостигът на добре управлявани офис площи от клас „А“ кара наемателите да обмислят преместването в по-евтини сгради и местоположения, което представлява възможност за собствениците на активи от клас „Б“ да уловят потенциално „разпръскването“ на търсенето на качествени площи чрез обновяване на съществуващото им пространство.

3. Възстановяващ се туризъм

Според Dubai Economy and Tourism (DET) емирството е получило 12,82 милиона нощуващи посетители между януари и ноември 2022 г.

Въпреки че това може да се отдаде на политиката на страната за нулева борба с коронавируса, скорошното облекчаване на правилата трябва да даде тласък на броя на туристите от страната в бъдеще.

Със завършването на около 6800 единици през 2022 г. хотелският фонд на Дубай нарасна до 148 000, като повечето са 4 и 5-звездни имоти, а добавянето на 600 ключа повиши общото предлагане на хотели и хотелски апартаменти до над 32 000 в столицата.

През следващата година е планирано да бъдат добавени приблизително 13 000 стаи в Дубай, докато в Абу Даби ще се очаква доставка на допълнителни 400 стаи.

Степента на заетост на хотелите в Дубай се покачи до 72% през януари-ноември 2022 г., което е силно подобрение в сравнение с миналата година (63%). Едновременно с това средната дневна ставка в града (ADR) се повиши с 22% на годишна база до 184 USD.

4. Обратно изкупуване в сектора на търговията на дребно

Устойчивото нарастване на онлайн пазаруването накара търговците на дребно да засилят дигиталното си присъствие, за да увеличат допълнително приходите във все по-конкурентна среда. Въпреки че прекъснатите вериги на доставки и инфлационният натиск бяха подчертани като основни препятствия от участниците на пазара през миналата година, имаше признаци на отслабване през втората половина.

Пускането в експлоатация на близо 200 000 кв.м търговска площ през 2022 г. повиши общите запаси на Дубай до 4,63 милиона кв.м. През 2023 г. в целия град – нов суперрегионален мол и разширяването на два съществуващи в същата категория ще представляват по-голямата част от него.

След тенденция на спад през последните години, наемите като цяло се стабилизираха и в Дубай, и в Абу Даби. През четвъртото тримесечие средните стойности на наемите в основните и вторичните молове в Абу Даби останаха без промяна в сравнение със съответната част от 2021 г., докато наемите в Дубай се понижиха с 1%.

Като цяло, за да разграничат своите предложения, собствениците и франчайз операторите останаха фокусирани върху предоставянето на уникални концепции за забавление, за да стимулират посетителите. Нещо повече, наемодателите предлагат изгодни условия за наем и стимули за привличане на нови международни марки, особено в сегмента на храни и напитки.

Поставете оценка:
Оценка 1.8 от 5 гласа.

Свързани новини