Един от символите на София – Централният универсален магазин (ЦУМ), ще бъде възроден. В момента сградата е почти празна. Единствено партерния и приземен етажи работят и то частично. На партерния етаж има офис на „Софийска вода“, пространство за срещи и ресторант, а в приземния – магазин на чуждестранна търговска верига.
Ситуацията обаче е напът да се промени и сградата отново да бъде изпълнена с живот. Плановете са в нея да има 5-звезден хотел, музей и търговска част, както SPA център, заведения за хранене и атракции, конгресна зона и споделени офис пространства. Освен това ще бъдат изградени още бизнес център и акселератор, фокусирани върху насърчаване на сътрудничеството между частния сектор в България и арабските държави. Ще има и луксозни магазини със специално представяне, напомнящо за изкуството на Древен Египет.
Концепцията е представена от Ахмед Насър, основател и директор на Antika World, пред Цветан Симеонов, председател на Българската търговско-промишлена палата (БТПП).
В ръцете на Antika World е поверена трансформацията на емблематичната сграда. През 2004 г. тя беше купена от пловдивския бизнесмен Георги Гергов за 30 млн. EUR.
Реализирането на мащабния проект е планирано да продължи 20 години, като още през 2025 г. трябва да станем свидетели на първите промени. „Целта е възстановяване функционалността на ЦУМ като модерен символ на София с отлично разположение и полезност за обществото“, каза Ахмед Насър, основател и директор на Antika World.
Публичното представяне на трансформацията на ЦУМ ще бъде на 19 септември в сградата на БТПП.
ЦУМ е проектиран от арх. Димитър Писинов през 1956 г. Отваря врати година по-късно и дълги години носи титлата „най-голям търговски център“ на Балканите. Търговската му площ е 19 000 кв.м, разположени на 6 етажа. Има и офисна част от 11 000 кв.м, която се разпростира на 3 етажа.
ЦУМ е приватизиран през 2001 г., когато претърпява и реконструкция – обособени са отделни магазини.
Подробна статистика за средните цени на имоти в България по градове и квартали може да видите ТУК